NRK Meny
Normal

Framtiden på kroppen

I 2014 skal dingsene være bærbare og smarte. Men de har en del å gå på, mener eksperter.

Wearables buzzordet i 2014.

Bærbare dingser – wearables – årets buzzord i teknologibransjen. (F.v. Recons Snow 2 alpinbrille, diverse livsstilsarmbånd, bærbart 4K-kamera fra Panasonic og Vibease).

Foto: NTB Scanpix, Recon, Vibease

Recons Snow 2 alpinbrille.

Alpinbrillen Snow kommuniserer med smarttelefonen i lomma di og gir deg informasjon rett på glasset.

Foto: Recon
Wearable Technology - Vibease

Kombinasjonen av smarttelefon og vibrator, her ved Vibease, er en annen type wearable.

Foto: Jeff Chiu / Ap
Intel-sjefen Brian Krzanich presenterte flere wearables under CES denne uka.

Intel-sjefen Brian Krzanich presenterte flere wearables under CES denne uka, og sementerte spådommen om at nettopp wearables ville bli et av buzzordene under teknoligimessa.

Foto: Julie Jacobson / Ap
Kunimasa Suzuki med Sony Core

Sony kunne ikke være noe dårligere. Kunimasa Suzuki i Sony Mobile presenterte et Sony Core-armbånd under CES denne uka.

Foto: STEVE MARCUS / Reuters
Smart-BH-en skal være under utvikling hos Microsoft.

Smart-BH-en skal være under utvikling hos Microsoft.

Foto: Microsoft research
Panasonic HX-A100 er et videokamera du skal kunne feste til øret.

Panasonic HX-A100 er et videokamera du skal kunne feste til øret og filme i 4K-kvalitet. Hvor godt det sitter på øret vites imidlertid ikke.

Foto: David Becker / Afp
–	Smart-parykken er patentert av Sony. Utstyrt med sensorer, kamera og kommunikasjonsutstyr.

Denne smart-parykken er patentert av Sony. Den er utstyrt med sensorer, kamera og kommunikasjonsutstyr.

Foto: Sony
Eirik Solheim i NRKbeta med Google Glass.

Eirik Solheim i NRKbeta mener Google Glass har en del å gå på designmessig.

Foto: privat
Tankesprederen med Torgeir Waterhouse

Torgeir Waterhouse mener vi må vente litt før den store utbredelsen av wearables kommer.

Foto: Bjørn Molstad / NRK

Se for deg at du setter utfor slalåmbakken med kompisene. Dere starter på toppen og snakker ikke sammen igjen før dere er i bunnen av bakken. Med mindre dere bruker briller med såkalt HUD (Head Up Display).

Se nå for deg samme kappløpet med kompisene, bare at dere kommuniserer underveis, du legger ut en selfie, og du kan se et speedometer og løypealternativer foran deg.

Tilgang på raskest mulig måte

Selskapet Recon står bak en slik type brille. Kort fortalt kommuniserer den med smarttelefonen din ved hjelp av bluetooth. Dermed får den tilgang til informasjon om løyper, vær, Facebook og mye mer. Det hele kan du få presentert direkte i slalåmbrillenes display sammen med en rekke annen informasjon.

Denne alpinbrillen kalles en wearable; rett og slett en teknologisk dings du bærer på kroppen.

Se for deg at den kan brukes til å stille lyset hjemme og gir deg musikk fra Spotify basert på din sinnsstemning når du kommer hjem fra jobben.

Torgeir Waterhouse, IKT Norge

Under teknologimessa CES står selskapene i kø for å presentere sine wearables denne uka. Dingsene skal gi deg tilgangen de mener du trenger på raskest og enklest mulig måte.

Smarttelefonen er nær sagt allemannseie. Amerikanske smarttelefonbrukere sjekker visstnok telefonen rundt 110 ganger daglig.

I fjor kom smartklokka, en wearable som kan gjøre at du slipper å dra opp telefonen fra lomma for å sjekke meldinger, ringe og likeså ofte.

Først ute var Pebble, og deretter kom Samsung med Galaxy Gear. Ryktene sier at Apples planlegger en Iwatch, men først kommer Pebble med en 2.0-versjon denne uka.

Hjerneskannere, armbånd og vibratorer

I tillegg får smartklokka konkurranse av andre dingser som vil gjøre hverdagen lettere. Billig teknologi har ført til at en rekke produkter er på vei til å bli noe av om ikke så altfor lenge:

  • Smartringen NFC Ring – en ring som ved hjelp av en brikke skal kunne åpne dører og sågar brukes som betalingsmiddel.
  • Google Glass – en slags brille som viser en skjerm øverst i synsfeltet. Kan ta bilder og filme, samt brukes til å kommunisere med andre.
  • Panasonic HX-A100 er et videokamera du skal kunne feste til øret. Ble sluppet i fjor, men ble presentert i en 4K-versjon under CES.
  • Oakley Airwave og Snow (1 og 2) er alpinbriller med funksjoner som nevnt ovenfor.
  • Trenings- og livssstilsarmbånd som Fitbit Force, Jawbone Up24 og Shine Fitness Tracker, kan gi deg inspirasjon, male effect og foreslå trening. Lark Pro hevder å kunne gjøre underverker for søvnen din, mens PetTracker kan fortelle deg hvor din firbente venn befinner seg til enhver tid.
  • Vibease gir deg erotikk på øret med en tilhørende vibrator som holder takten. Kan også brukes av folk i langdistanseforhold som vil sende hverandre vibrasjoner. Det hele styres av en app.
  • Smart-BH-en er under utvikling hos Microsoft. Inneholder sensorer som blant annet måler temperatur og hjerterytme. Den skal også kunne fortelle deg et og annet om dietten din.
  • Smart-parykken er patentert av Sony. Utstyrt med sensorer, kamera og kommunikasjonsutstyr, som skal kunne vibrere hvis du for eksempel går feil på gata, eller befinner deg nær en venn. Og selvfølgelig skal den kunne gjøre underverker for sveisen din.
  • Hjerneskannere som Emotiv insight gir deg oversikt over hjerneaktiviteten din. Skal kunne brukes til å styre alt fra apper til rullestoler.

– Har en del å gå på

Teknologirådgiver i NRK, Eirik Solheim, tror vi kommer til å se stadig mer av slike dingser framover.

– Vi kommer nok til å se mer av dingser som støtter mobilen, eller som erstatter den.

Den største hypen har imidlertid Google Glass fått. Brillene, som ennå ikke finnes i vanlig salg, har fått veldig mye omtale, til tross for at svært få har fått prøve dem.

Solheim har selv prøvd et eksemplar, og peker på at produktet er i en tidlig fase.

– Det mangler en del på design og funksjonalitet. Eksempelvis har batterikapasiteten en del å gå på.

Han tror også at brillene har en lengre vei å gå til hvermannsens ansikt enn smartklokker har til folks armer.

– Noe man har på armen er ikke så krise, men når det er et produkt man har tydelig i ansiktet skal det ha et veldig bra design. Det viktigste er at de ser bra ut, slik at vi kan føle oss kule.

Eksempelvis trekker han fram bluetooth-øreplugger til mobiltelefon. Til tross for å ha eksistert i mange år er de ikke blitt allemannseie, trolig av designmessige årsaker.

Google Glass føltes i veien

Solheim mener også at brillene har lettere for å føles som et produkt som er i veien.

– Da jeg prøvde dem føltes det som om noe var i veien i ansiktet, og jeg følte meg fremmedgjort når jeg snakket med folk. Når man har noe foran øyet, skal det lite til før det føles i veien. Der har Google en stor utfordring.

Solheim mener Google har en større utfordring enn for eksempel produsenter av «smarte» alpinbriller.

– Innen idrett har man godtatt spesialutstyr lengre. Der er det ikke noe problem å ta på seg slalåmbriller. Der er vi så vant til det, for det har en tydelig funksjon i den settingen.

– Ikke brukervennlige eller gode nok enda

Han tror 2014 kommer til å gi oss flere wearables.

– I løpet av året kommer vi nok til å se flere klokkevarianter – en forlengelse av mobilen. Og kanskje mer teknologi innbygget i sports- og fritidsklær, som kan si noe om det rundt deg.

Men noen snarlig suksess er han ikke sikker på at det blir.

– De vil nok ta litt tid før vi finner ut hvordan disse dingsene vil bli nyttige. De fleste er heller ikke særlig brukervennlige eller teknisk gode nok enda.

Armbånd brer om seg

Torgeir Waterhouse i IKT Norge tror nok vi må vente lenger med tanke på den store utbredelsen av wearables.

– Hypemessig vil det være det i 2014, men ser vi litt videre enn bare armbånd, tar det nok lengre tid.

Han mener vi først vil se den store eksplosjonsartede bruken når folk opplever dingsene som forenklende i hverdagen. Og at trenden med forskjellige armbånd med helse- og livsstilsrelaterte funksjoner vil fortsette i 2014.

– Det meste utbredte vil være armbånd. Men vi skal heller ikke undervurdere smarttelefonen, som kan brukes i wearables-sammenheng.

Han peker på at dagens smarttelefoner ved, hjelp av apper, allerede kan gjøre mange av de tingene som wearables sikter på å levere. Lokasjonstjenester er et eksempel.

Tror ikke design er avgjørende

Han tror ikke design, som mange mener er en bakdel ved for eksempel Google Glass, er avgjørende for suksess på nåværende tidspunkt.

– Det blir alltid sagt i tidlige faser, men det mener jeg ikke er så interessant. Datamaskiner var stygge før, men det er et tilbakelagt stadium nå.

Waterhouse mener det finnes et potensial i å utnytte folks dingser vi kommer til å se mer til framover.

– Per i dag er det ikke veldig mange bruksområder, men ved for eksempel å bruke en wearable som kommunikator med miljøet rundt deg, kan det fort bli nyttig. Se for deg at dører åpnes og lys tennes når du entrer dem. Men vi vet ikke hvor fort vi kommer dit, og hvor flinke leverandørene er til å tilpasse seg disse løsningene.

Har troen på hjerneskannere

Han mener spesielt treningssegmentet har et potensial.

– Hvor flinke er for eksempel treningssentre til å utnytte at de fleste har wearables med treningsfunksjoner knytta til det man driver med der, spør Waterhouse.
Han tror også spill, som endres basert på reaksjon og lokasjon, kan være noe vi kommer til å se mer av i framtiden.

På oppfordring fra NRK spår han at kombinasjonen av sensorer, lokasjon, integrasjon og automatisering er viktige stikkord for framtidas dingser.

– Jeg prøvde for litt siden hodeskanneren Emotiv, som følger med på hjerneaktiviteten din. Se for deg at den kan brukes til å stille lyset hjemme og gir deg musikk fra Spotify basert på din sinnsstemning når du kommer hjem fra jobben.

Avslutningsvis tenker han litt videre.

– Den store drømmen er jo at kjøleskapet hjemme fyller seg opp med det du trenger.