NRK Meny
Normal

Tanker med grønn flybensin

I februar vil de første flyene fra flyselskapet Virgin ta av med biodrivstoff på tanken. Og kilden er trolig alger.

Virgin Atlantic
Foto: GABRIEL BOUYS / AFP

I februar vil en Boeing 747 for første gang ta av med biodrivstoff på tanken. Det er det engelske flyselskapet Virgin som er først ute med å teste ut et mer miljøvennlig drivstoff på vanlige passasjerfly, og ifølge nyhetsbyrået Ritzau skal turen gå fra London Heathrow til Amsterdam.

Kutter CO2-utslipp 

Richard Branson

Richard Branson vil kutte CO2-utslippene fra Virgins fly.

Foto: DYLAN MARTINEZ / REUTERS

Til nå har biodrivstoffet blitt prøvd ut på en flymotorer i en testlab på bakken, men nå er tiden inne til å prøve nyvinningen i stor skala. Riktignok skal den første flyvningen foretas uten passasjerer ombord, men flyselskapet håper det nye drivstoffet vil bedre flyflåtens rykte som en miljøversting.

- Denne testflyvningen vil gi våre ingeniører viktig kunnskap om framtidas passasjerfly, sier Virgins sjef Richard Branson.

Prosjektet har høy prioritet hos både Virgin, Boeing og General Electric Avation, og de stadig strengere kravene til CO2-utslipp har faktisk fått samarbeidspartnerene til å framskynde testturen med hele 10 måneder.

Alger på tanken?

Det nye miljøvennlige flydrivstoffet er en blanding av vanlig flybensin og biodrivstoff. Virgin har så langt vært svært tilbakeholdene med å avsløre hvilken kilde de bruker for å utvinne det miljøvennlige drivstoffet, men ifølge det danske nettstedet Ingeniøren har selskapet tidligere opplyst at drivstoffet er basert på butanol.

Dette er en type enverdig alkohol som kan utvinnes av ulike typer biomasse. Ofte er soyabønner basisen, men ifølge Ingeniøren er Boeings biodrivstoff trolig laget av alger.

En av årsakene til at at Boeing trolig satser på alger er at denne typen drivstoff er hele 150 ganger mer arealeffektivt enn det fra soyabønner. 

Boeing skal ha regnet ut at de vil ha behov for soyabønner fra et areal på størrelse med hele Europa dersom de skal klare å forsyne  verdens flyflåte med rent biodrivstoff. Mens de samme flyene kan holdes i lufta med algedrivstoff fra et område på størrelse med Belgia.  

 

LES: Hele saken på Ingeniøren

Fly fra Virgin Atlantic

Fokuset på miljøskadene verdens flyflåte er ansvarlig for, har fått selskapet Virgin Atlantic til å sette fart i planene om et mer miljøvennlig drivstoff.

Foto: CARL DE SOUZA / AFP