Forskere skrur av Downs-kromosomet

I et forsøk har forskere klart å hemme den tredje kopien av kromosom 21, som gir Downs syndrom. Dette kan være det første skritt til å teoretisk kunne behandle syndromet.

En ung jente med Downs Syndrom. Illustrasjonsfoto.

Illustrasjonsfoto av en ung jente med Downs Syndrom. Bildet har ingen tilknytning til saken.

Foto: Colourbox

Downs syndrom er en medfødt utviklingshemming som skyldes at man har en tredje, ekstra kopi av kromosom 21.

Kromosomene ligger inne i cellekjernen, og utgjør arvestoffet vårt. Hvert enkelt kromosom består av et langt DNA-molekyl, og kroppscellene hos mennesker har 46 kromosomer som sitter sammen i par.

Personer med Downs syndrom har, med den ekstra kopien, 47 kromosomer.

Forskere fra University of Massachusetts Medical School, som denne uka publiserer forskningen sin i tidsskriftet Nature, klarte å skru av den ekstra kopien i stamceller hentet fra et menneske med Downs syndrom.

Les hele saken hos forskning.no.

Hva skjer med Ikke gjør dette hjemme-huset i den siste episoden denne sesongen? Alle de foregående husene har endt i ett flammehav, så hva skjer denne gangen? Mens sprengstoffekspert Roar og kjemiker Morten slår seg sammen for å prøve å lage vann fra bunnen av, går programlederne Rune og Torfinn vitenskapelig til verks for å undersøke om banning hjelper mot fysisk smerte. (8:8)