Hopp til innhold

Første sivile «ubemannede» flyvning utført i britisk luftrom

Pilotene drakk kaffe mens flyet ble styrt fra bakken.

Jetstream

«The Flying Testbed» gjennomførte i april en vellykket testflyvning. Flyet ble styrt fra en pilot på bakken.

Foto: BAE Systems

Store passasjerfly som blir kontrollert fra bakken trenger ikke være science-fiction i fremtiden. Det kan Astraea-programmet sørge for.

Sivile ubemannede fly

Astraea-prosjektet har mottatt over 450 millioner kroner fra britiske myndigheter og fra ulike selskaper, for å forske på hvordan sivile ubemannede fly kan passe inn i luftrommet som benyttes av vanlige fly.

Nå har et sivilt fly som ble kontrollert fra bakken gjennomført en vellykket testflygning i det britiske luftrommet. Testen ble utført i april.

Når sant skal sies var ikke flyet helt ubemannet. To piloter befant seg i flyet, og de stod for både take-off og landing. Men deres rolle stoppet imidlertid der.

Iløpet av de drøye 800 kilometerne ble flyet fløyet og kontrollert kun ved hjelp av en pilot på bakken.

– Pilotene i flyet satt der bare og drakk kaffe. De trengte ikke å gjøre noe som helst, sa BAE Systems i en uttalelse, ifølge The Telegraph.

BAE Systems er et av selskapene som har investert store summer i Astraea-prosjektet.

Avansert teknologi

Flyturen gikk fra Warton i Lancashire, til Inverness i Skottland.

Det var ingen passasjerer ombord i passasjerflyet, men flyvningen ble utført i samme luftrom som vanlige passasjerfly benytter seg av.

For å kunne gjøre det mulig er flyet, kjent som the «The Flying Testbed», utstyrt med en god posjon moderne teknologi. De innebygde sensorene kan oppdage uidentifiserte gjenstander i lufta, og flyet kan automatisk styre unna dårlig vær. I tillegg kan flyet scanne etter mulige landingssteder i nødsituasjoner.

Åke Refsdal Moe, prosjektleder i Teknologirådet, sier slik teknologi blir viktig i fremtidens droner.

– Det å kunne se og unngå hindringer i lufta er et grunnleggende krav i all luftfart. Dette er fortsatt en av dronenes største utfordringer, og grunnen til at de ikke får operere i det samme luftrommet som annen sivil luftfart i dag. Teknologien for å fly droner trygt er nok snart på plass.

Passasjerfly uten piloter?

Ubemannede luftfartøy er uten tvil i vinden for tiden. Blant annet har det amerikanske forsvaret økt sin bruk av droner, og norske Prox Dynamics solgte sin minidrone, Black Hornet, til det engelske forsvaret. Felles for disse dronene er at de brukes til militære formål.

«The Flying Testbed» er imidlertid et passasjerfly, og det skaper naturligvis en del oppmerksomhet. For vil vi i fremtiden da kunne se passasjerfly uten piloter?

– Dagens piloter trenger heller ikke gjøre så mye annet enn å drikke kaffe, autopilotene kan håndtere det meste. Likevel vil de fleste av oss foretrekke at cockpiten er bemannet når vi flyr. Teknologien ligger nok i et stykke foran den sosiale aksepten i dette tilfellet, sier Refsdal Moe.

Astraea-sjef Lambert Dopping-Hepenstal mener også de sosiale aspektene er viktig i denne sammenheng.

– Det er ikke bare teknologien det står på - vi prøver også å tenke på de sosiale konsekvensene av dette, og de etiske og juridiske aspektene ved det, sa Hepenstal, under en pressekonferanse.

– Ubemannede systemer er den raskest voksende delen av luftfarten. Det er viktig at vi tenker gjennom hva utviklingen betyr for samfunnet, positivt som negativt, avslutter Refsdal Moe.