Hopp til innhold

Flest fyllebilder på Facebook

En undersøkelse gjort blant britiske Facebook-brukere avslører at «gjennomsnittsbriten» er alkoholpåvirket på 76 prosent av bildene som ligger ute på nettsamfunnet.

fylleangst

Enkelte ting vil man helst bare glemme dagen derpå.

Foto: Inger-Marit Knap Sæby

Om tallene er de samme for norske brukere vites ikke, men det er ikke til å legge skjul på at de fleste av oss godkjenner at venner og familie legger ut bilder som tidligere aldri ville, eller burde, sett offentlighetens lys.

– Vi er alle «skyldige» i å hygge oss og ha det gøy med venner. Men i disse tider er det nesten umulig å unngå at bildene fra festen havner på Facebook, derfor var vi interessert i å finne ut av hvordan dette påvirker vår fremtreden på nett, forteller forskningsleder Rebecca Huggler til Mashable.com.

Les også: - Selvsagt deler vi bilder

Offentlige flauser

Resultatene av undersøkelsen viser blant annet at hele 56 prosent oppgir at de har fyllebilder de ikke ønsker at kollegaene skal se. Åtte prosent mente at bildene muligens kunne gi dem alvorlige problemer på jobb.

Likevel er det bare 12 prosent av de 1781 respondentene som har valgt å skjule bildene for alle, mens 58 prosent lar alle Facebook-vennene få se det som er å se. Hele 26 prosent har valgt å la alle bilder være helt offentlige.

Les også: Advarer mot fyllebilder på nett

Ukritisk i festrus

Sosiolog Berit Skog

Sosiolog Berit Skog tror mange pinlige bilder blir lagt ut mens man fortsatt er i festrus.

Foto: NTNU

Hvorfor legger vi i det hele tatt ut pinlige bilder på nett, eller lar andre Facebook-venner dele våre lite flatterende øyeblikk med omverdenen?

– Mange legger ut festbilder på Facebook med en gang de kommer hjem. Da er man gjerne ukritisk i forhold til hvilke motiver man deler med andre, sier førsteamanuensis Berit Skog ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU.

– En annen forklaring kan være at en ønsker å vise Facebook-venner at man lever et sosialt og morsomt liv, forteller hun til NRK.no.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Flinkere nordmenn

Skog forsker på hvordan vi bruker på sosiale medier, men ønsker ikke å generalisere resultatene i studien til å gjelde innholdet i Facebook-bilder som deles blant norske brukere. Foreløpig finnes det ingen tilsvarende undersøkelse her til lands.

Imidlertid har hun selv gjennomført en undersøkelse om Facebook-bruken til 1300 nordmenn, og mener det er lite som tyder på at vi er ukritiske til hva som legges ut.

Les også: Slettmeg.no opplever enorm pågang

– I tillegg informerer både slettmeg.no og Datatilsynet stadig om dette, så her til lands er det generelt mye fokus på å være kritisk med tanke på hvilken info og hvilke bilder man deler på nettet, uttaler Skog.

Forøvrig sier den britiske undersøkelsen også at hele 93 prosent har fjernet «taggingen» på bilder som var for pinlige.

Er du forsiktig med hvilke bilder du eller andre legger ut på Facebook? Si din mening her!