Schrödingers katt
Augmented reality (AR), eller augmentert virkelighet, som er en utvidelse eller forlengelse av virkeligheten ved at en kombinerer virkelighet og virtual reality i sanntid. I musikkteorien snakker man om augmenterte eller forstørrede akkorder, og i matematikken om augmenterte eller utvidede matriser. I dataverdenen er det augmentert eller utvidet virkelighet som gjelder.Teknologien har i mange år vært veldig kostbar og på utviklingsstadiet, men i det siste har det stadig dukket opp flere kreative bruksområder for AR, og nå kan hvem som helst med en datamaskin og et webkamera bruke teknologien.
Se eksempler med AR og webkamera her:
Ekstra innhold
AR legger til informasjon og mening til et objekt eller et sted, og i motsetning til virtual reality som er ren simulering av virkeligheten, tar augmentert virkelighet i bruk virkelige objekt eller steder og legger til ekstra kontekst.
Mange bruksområder
Augmentert virkelighet benyttes på mange måter i dagliglivet. I pausene på TV-overførte fotballkamper ser vi ofte at programlederne tegner på skjermen mens vi ser på.
En annen måte å bruke AR på er å prosjektere objekter i virkelige omgivelser slik at det ser ekte ut, for eksempel ved å illustrere hvordan et museumsobjekt kunne ha sett ut i gamle dager, for så å ta illustrasjonene bort slik at man ser hva som er igjen.
Det er også praktisk å bruke AR i undervisningsøyemed, ved at en kan illustrere geometriske objekter, vise interaktive historiske begivenheter, prosjektere planeter i solsystemet osv.
Flytrening foregår ofte i simulatorer der virkelige omgivelser på film blir blandet med datagrafikk for å gjøre opplevelsen så autentisk som mulig i et rom. Augmentert virkelighet benyttes mye i film, og spillverdenen har lenge eksperimentert med teknologien.
Ulik teknologi
Noen AR-program krever at du bruker briller, noen at du ser gjennom transparente skjermer eller ulike spesalanretninger, mens andre gjør bruk av kamera og prosjektor, evt. prosjektering i rommet. AR med kamera og skjerm er også vanlig. Da filmes virkeligheten og prosjekteres på skjermen din mens datagrafikk legges over i sanntid. Denne teknologien er gratis, så sant du har en datamaskin og et webkamera:
AR med webkamera
AR med webkamera foregår slik at du må printe ut et merke som du holder mot webkameraet. Så snart webkameraet registrerer merket, vil det regne ut et sett koordinater som er basis for en 3D-modell som tegnes ut på skjermen i sanntid, samtidig med video-opptaket fra kameraet.
Slik foregår det
- Kameraet fanger virkeligheten på video og sender til PCen.
- Software på PCen leter i videobildet etter et forhåndsdefinert merke, som er et koordinat. Dersom koordinatet blir funnet kalkulerer programmet posisjonen til kameraet i relasjon til merket.
- Når kameraets posisjon i forhold til merket er kjent, blir en grafisk modell tegnet ut fra samme posisjon.
- Den grafiske modellen blir tegnet ut over videoen av virkeligheten slik at det ser ut som at modellen sitter fast i merket.
- Datamaskinen er i stand til å kalkulere posisjonene så raskt at merket kan flyttes mens den grafiske modellen følger etter.
Prøv selv!
Under finner du noen eksempler du kan leke deg med. For hvert eksperiment må du printe ut et unikt merke.
Desktop Fireworks - fyrverkeri på skrivebordet:
AR:
Merke:
GE Smart Grid - kampanje fra GE:
AR:
Merke:
T-skjorte fra Strafwerk:
AR:
Merke:
Grønn marsboer fra Boffswana:
AR:
Merke:
LivingSasquatch - Bigfoot på skrivebordet:
AR:
Merke:
Earth Hour - Jorda i dine hender
AR:
Merke:
Happy New Year 09:
AR:
Merke:
Mer om augmentert virkelighet fra NRK: