Rombesøk skaper dødsbakterier

Et besøk i verdensrommet gjorde vanlige salmonella-bakterier om til dødsbakterier.

Romfergen Atlantis ved den internasjonal romstasjonen ISS
Foto: NASA / AP

Det høres ut som plottet fra en dårlig Science fiction- film, men nå viser ny forskning av manusforfatternes skrekkvisjoner er virkelighet: Et besøk i verdensrommet forvandler en vanlige bakterie og gjør den tre ganger mer dødelig enn før.

Tripler dødligheten

Dette er konklusjonen et internasjonalt forskerteam har kommet til etter å ha forsket på salmonella typhimurium- bakterier som var ombord i romferjen Atlantis i fjor.

Dette er en bakterie som forårsaker alvorlig magesykdom hos både mennesker og dyr. Men etter et rombesøk ble bakteriekulturen forvandlet til en skikkelige drapsmaskiner. Bare en tredjedel av vanlig dose var dødelig for mus som ble utsatt for rombakteriene.

Molekylendringer

Forskerne har sammelignet stammen med en referanseprøve som aldri har vært i verdensrommet, og resultatet var skremmende.

- Miljøet i verdensrommet gir signaler som kan framkalle molekylforandringer i bakteriene, skriver Cheryl Nickerson og kollegene i en rapport som ble publisert av Proceedings of the  National Academy of Science i USA denne uken.

Forskerne har ikke trukket noen endelige konklusjoner om hva som skjer, men mistenker at vektløsheten endrer væskestrømmen rundt bakteriekulturen, og at dette framkaller endringene.