Hopp til innhold

Dragon er på vei mot ISS

Oppskytinga av det privatutvikla romfartøyet Dragon ble på lørdag avbrutt i siste liten, i dag gikk alt etter planen.

Video Rakettoppskyting

Vellukka SPACEX-oppskyting

Klokka 9.44 ble Dragon skutt opp mot ISS. Lørdagens oppskyting fra Cape Canaveral i Florida ble avbrutt i siste sekund.

Falcon-raketten brukte litt under ti minutter på å komme seg opp til en høyde på rundt 310 kilometer over bakken, nå er Dragon-kapselen bli nødt til å klare seg på egen hånd.

Ferden til ISS vil ta et par døgn, og planen er i første omgang at Dragon skal demonstrere styring, kontroll og kommunikasjonssystemer 2,5 kilometer fra stasjonen.

På fredag er planen at Dragon skal manøvrere seg helt bort til romstasjonen, der astronautene på innsida vil huke tak i det med en robotarm.

Både jubel og klemmer satt løst i kontrollrommet hos SpaceX - lettelsen over å lykkes etter flere utsettelser var åpenbar.

APTOPIX Private Space

Falcon, fortsatt med Dragon i front, på vei mot ISS.

Foto: John Raoux / Ap

En mann med en drøm

I mange år har grunnleggeren av firmaet SpaceX drømt om å gjennomføre akkurat dette.

Elon Musk er det som mange vil kalle en drømmer. Mens mange andre vil nok si at han er en mann som ikke har peiling på det han driver på med.

Uansett hva folk tror, så har han fått til mye. Akkurat nå har han en romrakett han selv har ført fram i lyset stående på startrampen i Florida. Det er Falcon 9. En rakett som er billigere enn det NASA trodde noen kunne produsere
Dragen

På toppen av den slanke, hvite sylinderen med høyteknologi sitter noe annet Elon Musk har skapt: Det første private romfartøyet som skal til Den internasjonale romstasjonen.

Fartøyet heter «Dragon», og skal ikke sende mennesker opp i rommet. Oppdraget for fartøyet denne gangen er å komme seg til stasjonen noen hundre kilometer over bakken for å levere vann og andre forsyninger.

Det er det første romfartøyet i verdenshistorien som er utviklet av et privat firma uten styring av en statlig aktør.

Bryter en tradisjon

Det er en meget uvanlig at noen har fått til en privat utvikling av et romfartøy. NASA har vært den dominerende kraft i amerikansk romfart lenge og pleier å ha styring over det aller meste.

Selv om det var North American Aviation som utviklet de berømte Apollo kapslene på sekstitallet, så var det NASA som hadde styringen.

Elon Musk og hans SpaceX har hatt total kontroll fra første øyeblikk under denne utviklingsprosessen.

Private Space

Her starter Dragon sin to dager lange ferd mot ISS.

Foto: John Raoux / Ap

Billigere og enklere

Elon Musk tror han kan endre romvirksomheten. Han har i flere intervjuer uttrykt forferdelse over hvor dyrt det er å sende noe opp i rommet.

Uten noe som ligner på erfaring fra feltet, begynte han for ti år siden å bygge opp firmaet SpaceX. Målet var å tilby både private firmaer, forskningsinstitusjoner og statlige aktører en rimelig adgang til rommet.

Han, og hans ingeniører, bestemte seg for å lage det aller meste selv. Vanligvis blir slike store prosjekter delt ned i enkeltsystemer som underleverandører står for. Det kan drive prisen opp.

Musk ville også at hans produkter skulle være enkle. Det var ikke så viktig å bryte teknologiske grenser, eller finne opp et firkantet hjul som på en mirakuløs måte virket bedre enn de runde.

Ved å bruke teknologi som alle vet virker, blir det kanskje ikke like elegant, men det blir billigere, mener Musk.

Penger nok

Mannen med de store drømmene tjente seg rik på datafirmaet Zip2, før han tjente enda mer penger på betalingstjenesten PayPal. Da var han blitt amerikaner.

Han var en gang sørafrikaner, men utvandret før han ble innkalt til militærtjeneste.

– Jeg har ikke noe i mot militærtjeneste, men å bruke den i Den sørafrikanske hæren til å undertrykke svarte, virket ikke som en grei ting å bruke tiden min på, har Musk fortalt forfatteren av boken Roceteers.

Musk tok utdannelse i Canada og USA innen økonomi og fysikk. Han avbrøt sin fysikkutdannelse for å danne sitt første firma.

Musk er kanskje best kjent for å være en av grunnleggerne av det banebrytende bilfirmaet Tesla. Der er han nå administrerende direktør og en av de største aksjonærene.

Bruker egne midler

Akkurat hvor mye Musk har lagt ned i kassen for å få SpaceX gjennom flere teknologiske fadeser og utviklingsproblemer, er det ikke lett å anslå.

Musk behøver ikke å oppgi det nøyaktige tallet heller. Firmaet er privateid, og ikke notert på børsen.

Det eneste som er kjent, er at han brukte seks hundre millioner kroner av sine egne midler for å etablere bedriften.

Han får støtte fra andre investorer, og ifølge analytikere er SpaceX verdt i overkant av sju milliarder kroner.

The Dragon

Dragon var klar til oppskyting fra rampen på Cape Canaveral i Florida, men oppskytingen ble avbrutt etter at motorene var startet.

Foto: NASA

Skattekroner

Grunnen til verdifastsettelsen er i det store og hele kontrakter Musk har greid å hale i land.

Før han har et beviselig brukbart konsept, har han solgt tjenester til både staten og private.

NASA er største kunde. Avtalen er at den statlige aktøren skal betale minimum ti milliarder kroner for transport av forsyninger til Den internasjonale romstasjonen.

Den totale verdien av alle kontraktene er på over 20 milliarder kroner.

Store planer

Musk sier gjerne at han ønsker å bidra til å redde menneskene fra utslettelse.

– En eller annen gang kommer den en katastrofe som vil true alle menneskene på jorden, skriver Musk i Esquire Magazine.

– Det kan være en asteroide, eller en annen hendelse. Vi må også bo andre steder enn på denne ene, blå gjørmeballen. Ellers vil vi bli utryddet, mener Musk.

I følge Musk er en rimelig adgang til rommet det beste han kan bidra med i prosessen som skal føre til kolonisering av rommet.

Han tror at det vil bli mulig å redusere kostnadene med en faktor på 100. Nå med Falcon 9 og Dragon er han langt unna målet.

Gjenbrukbare

Det er mulig å se noe av gründerens langtrekkende tankegang i utformingen av romfartøyet. Det er gjenbrukbart. Ikke noen andre romfartøy enn den håpløst dyre romfergen har vært det til nå.

Å bruke dyre komponenter igjen, kan spare penger.

Musk vil at alt som blir sent opp skal kunne brukes om igjen. På nettet er det en flott video som viser hva han tenker på. Alle trinnene og selve romfartøyet skal kunne brukes igjen etter en myklanding på jorden.

Mot Mars

Det er ikke lav jordbane som er det egentlige målet.

Som for så mange andre som drømmer om rommet, er det planeten Mars som lokker.

Romfartøyet Dragon har et varmeskjold som skal kunne beskytte det etter en tur til Mars, men om mennesker kan overleve den lange ferden i den trange kabinen, er ikke avklart.

En tur til månen er mer realistisk innen en kort tidshorisont.

Verdens første private romfartøy.

Slik vil «Dragen» se ut i rommet. Fartøyet er det første av sin type som er gjenbrukbart.

Foto: SpaceX

Skal være bemannet

Det er ingen tvil i korridorene ved hovedkvarteret til SpaceX i California.

Målet er å sende mennesker opp med Dragon. Først til romstasjonen, så til andre mål både nært og fjernt.

NASA har allerede bevilget penger til SpaceX for å sertifisere både fartøyet og bæreraketten for mennesker.

Den første bemannede turen kan komme allerede om to år. Firmaet har allerede ansatt astronauter.

Elon Musk er klar i sine personlige ambisjoner. Han skal være med opp i rommet i sitt eget fartøy.