Dette er de kuleste nye artene fra 2014

En internasjonal komité har kåret de ti kuleste artene som ble navngitt i fjor. De kan blant annet by på en fjærkledd dinosaur, en edderkopp som slår hjul og en skjønnhet fra havet.

ny fisk

Denne fisken, Torquigener albomaculosus, ble oppdaget utenfor øya Amami-Ōshima i Japan.

Foto: Yoji Okata

Komiteen, som bestod av biologer fra hele verden, gikk gjennom alle de 18.000 artene som fikk navn i fjor, og plukket ut de ti mest spesielle som nå er publisert på hjemmesida til universitetet i New York. Lista er utgitt i forbindelse med bursdagen til «taksonomiens far», Carl von Linné.

«Kyllingen fra helvete»

Fugl

Anzu wyliei.

Foto: Illustrasjon: Mark A. Klingler, Carnegie Museum of Natural History

Denne skapningen er en blanding av fugl og dinosaur. Forskerne kalte den først «kyllingen fra helvete» fordi den hadde fjær og et papegøyelignende nebb. Men etter å ha funnet ut at dyret var mer enn 3,5 meter langt, 1,5 meter høyt og veide mellom 200 og 300 kilo, endret de navnet til Anzu wyliei. Det er fellesbetegnelsen for en gruppe fjærkledde monster som levde i Nord-Amerika for det de antar å være 66 millioner år siden. Skjelettdeler fra arten ble funnet i Nord- og Sør- Dakota.

Plante med «tuber»

plante

Balanophora coralliformis.

Foto: P.B. Pelser & J.F. Barcelona

Planten med sitt korallignende utseende er en parasitt som trekker til seg næring fra andre levende planter med «tubene» sine. Den heter Balanophora coralliformis og ble oppdaget i Filippinene. Den liker seg i en høyde på 1.500 til 1.700 meter over havet blant mose. Forskerne mener arten er utrydningstruet fordi det finnes så få av den, og fordi den lever i et lite og ubeskytta område.

Edderkopp som slår hjul

stankelbein

Cebrennus rechenbergi.

Foto: Prof. Dr. Ingo Rechenberg, Technical University Berlin

Denne spesielle edderkoppen slår hjul og gjør ulike gymnastikk-lignende øvelser for å komme raskt seg vekk fra farlige situasjoner. Den heter Cebrennus rechenbergi og lever hovedsakelig i ørkenen i Marokko. Edderkoppen kan også spinne seg opp og ned bratte bakker, men siden ørkenen er så varm, gjør den ikke det med mindre det er fare på ferde. Den må prioritere å spare energi og holde seg så kald som mulig.

Multicelledyr

plante under vann

Dendrogramma enigmatica.

Foto: Jørgen Olesen

«Multicelledyret» er foreløpig en gåte for forskerne. Den ser omtrent ut som en sopp og har en munn i enden av «stilken», den andre enden er flat og rund. Arten har fått navnet Dendrogramma enigmatica og ble funnet nærmere 1.000 meter under vann ved Australiakysten. Forskerne mener den kan være i slekt med artsgruppa Phyla cnidaria hvor man finner både maneter og koraller. Men før de har fått tatt DNA av dyret, vet de ikke hvilken familie den hører til.

Veps med morbid morsinstinkt

mygg ny art

Deuteragenia ossarium.

Foto: Michael Staab

Vepsemødrene av denne arten har en unik måte å beskytte barna sine på. Hun lager reir inni stilkene på planter og legger eggene sine der. Etterpå fyller hun de med døde edderkopper og maur. Økolog ved universitetet i Freiburg, Michael Staab, forteller til avisa Slate at han mistenker at lukten av maurene skaper en slags kjemisk kamuflasje for reiret. Vepsen, Deuteragenia ossarium, er cirka 1,5 centimeter lang og ble funnet i Øst-Kina.

Indonesisk frosk

ny frosk

Limnonectes larvaepartus.

Foto: Jimmy A. McGuire

Mens de fleste frosker legger egg, fant forskerne ut at denne arten føder levende rumpetroll som den legger fra seg i vann. Den fikk navnet Limnonectes larvaepartus, er cirka 3,8 centimeter lang og ble funnet på øya Sulawesi i Indonesia. Frosken har ofte en brun, rød eller gylden farge på ryggen, og er gul eller kremfarget på undersiden. Foreløpig vet ikke forskerne hvor utbredt arten er.

22 centimeter langt pinnedyr

rart pinnedyr

Phryganistria tamdaoensis.

Foto: Dr. Bruno Kneubühler

Dette pinnedyret er ikke det lengste av sin sort, men det er i samme familie som verdens lengste, Phobaeticus chani som er hele 55 centimeter langt. Den nye arten har fått navnet Phryganistria tamdaoensis og har inntil nylig vært ukjent for forskerne. Pinnedyret er utbredt i byen Tam Dao i Vietnam, som det også har fått navnet sitt fra.

Skjønnheten fra havet

ny manet

Phyllodesmium acanthorhinum.

Foto: Robert Bolland

Forskerne kaller denne sjøsnegla «Skjønnheten fra havet» på grunn av dens vakre farger og grasiøse linjer. Snegla er cirka 2,5 centimeter lang, og ifølge forskerne var den leddet som manglet mellom to typer av sjøsnegler, de som spiser småmaneter og de som spiser koraller. Arten ble funnet utenfor Ryukyuøyene i Japan. De har gitt den artsnavnet Phyllodesmium acanthorhinum.

Mexicos julestjerne

ny plante

Tillandsia religiosa.

Foto: A. Espejo

Ørkenplanten er kjent som Mexicos julestjerne fordi den ofte brukes som pynt når innbyggerne feirer høytida. Den heter Tillandsia religiosa og har lenge vært kjent for innbyggerne i Sierra de Tepoztlán, Tlayacapan, San José de los Laureles og Tepoztlán i Mexico. Den var derimot ny for forskerne og fikk først et formelt navn i fjor. Planten har rosa pigger og flate, grønne blader og kan bli opptil 1,5 meter høy. Den vokser cirka 2.000 meter over havet, på klipper og i barskog.

Hvitprikket kulefisk

ny fisk

Torquigener albomaculosus.

Foto: Yoji Okata

Hannene av denne kulefisken lager mønster på havbunnen for å tiltrekke seg damefisker. Det var da forskerne studerte de unike mønstrene at de oppdaget den spesielle arten. Når hannen har fått seg ei dame og paret seg med henne, legger de eggene sine under mønsteret for å beskytte dem. Fisken er cirka 8,7 centimeter lang og kan blåse seg opp når den føler seg truet. Den har fått navnet Torquigener albomaculosus og lever utenfor øya Amami-Ōshima i Japan.

mønster på havbunnen

Hannene blant kulefiskene lager slike mønster på havbunnen for å tiltrekke seg damefisker og for å beskytte eggene til hunnen.

Foto: YOJI OKATA

Alle bildene i denne artikkelen er hentet fra Top 10 New Species of 2015, International Institute of Species Exploration, SUNY College of Environmental Science and Forestry.