Hopp til innhold

Denne bilen går på kloakk

Et britisk selskap har utviklet en bil som bruker kloakkavfall som drivstoff. De gir samtidig garantier for en luktfri kjøretur.

Bio Boble

Denne møkkabilen kan gå på fremtiden drivstoff - kloakk.

Foto: Geneco

Selskapet GENeco har gjort en Volkswagen Boble om til et rullende forskningsprosjekt som drives av menneskelig avfall.

BBC kan fortelle at bilen har gått fra å være en vanlig toliters personbil som putret rundt på fossilt brennstoff, til å bli et forskningsprosjekt av helt spesiell art.

Les også: - Her er problembilene

En drittbil

Den miljøvennlige bilen går riktignok ikke på ren kloakk, men drives av metangass som hentes ut av kloakkavfall på renseanlegg rundt i landet.

For at bilen ikke skal miste ytelse, stabilitet eller avgi ubehagelige avgasser, må metangassen raffineres slik at alt innhold av miljøfarlig karbondioksid er ute av gassen til drivstoff.

Ingen vond lukt

Elbil, Flatås Arena

El-bilen kan få skarp konkurranse av kloakkbilen.

Foto: Tegning: Nylander Eiendom

GENeco hevder bilen er den første av sitt slag i verden og mener den er et fullgodt alternativ til el-bilen. De har regnet seg fremt til at kloakkbilen trenger avfall fra 70 britiske hjem til å generere nok metangass til å kjøre 16 mil.

Bio-Bobla skal være fullstendig luktfri, og med det britiske kostholdet i betraktning, er dette i seg selv en liten bragd.

– Bilen oppfører seg som en hvilken som helst annen bil, og man vil ikke på noen måte merke at den går på biogass, sier en talsmann for selskapet.

Flere om beinet

GENeco er skråsikre på at metan er fremtidens drivstoff, og planlegger å gjøre lignende forsøk med andre typer kjøretøy.

Men fremtidsfokuset er for tiden sterkt i bilbransjen, så GENeco får skarp konkurranse. Daily Telegraph melder i dag at et forskerteam påstår at de kan lage drivstoff ved hjelp av noen enzymer som finnes rundt røttene til en rekke planter.

Vil lage drivstoff av luft

Enzymet produserer ammoniakk fra nitrogengass, og forskerne ved universitetet i California mener det er mulig å endre strukturen i enzymet til å produsere propan i stedet.

På sikt tror forskerne at det kan være mulig å påvirke enzymet i så stor grad at det kan bruke luft for å produsere drivstoff.

Dermed kan vi i prinsippet lage drivstoff av luften vi omgir oss med, men dette er i følge forskerne er fremtidsscenario som krever mange års forskning og utprøving.