Hopp til innhold

Dataspillvold gjør deg aggressiv

Undersøkelse med 130 000 barn og unge bekrefter det mange tror.

Call of Duty 4: Modern Warfare

Spillet Call of Duty 4, et av de mest realistiske og voldelige spillene på markedet.

Foto: Infinity Ward

Debatten om hvorvidt dataspillvold påvirker aggresjonsnivået har pågått siden voldelige spill kom på markedet. En rykende fersk undersøkelse mener nå å ha påvist at det er en sammenheng.

Les hele rapporten her

-En klar risikofaktor

En gruppe forskere fra universiteter i Japan og USA har lagt fram en metastudie basert på 130 forskningsrapporter som omhandler barn og videospillvold. 130 000 barn fra Europa, USA og Japan er med i undersøkelsen som er ledet av psykologiprofessor Craig Anderson fra Iowa State University.

- Vi kan nå si med stor sikkerhet, uavhengig av type forskning og kultur, at voldelige dataspill øker sjansen for aggressiv oppførsel både på kort og lang sikt, sier Anderson til Cnet.

Analysen viser at voldelige spill påvirker barn i alle aldersgrupper, av begge kjønn, og i både østlige og vestlige kulturer. Anderson påpeker at utslagene ikke er enorme, men likevel langt fra ubetydelige.

- Det påviser helt klart en risikofaktor for fremtidig aggresjon og negativt atferdsmønster. Men det er en risikofaktor som det er enklere for foreldrene å ta tak i enn for eksempel genetikk og fattigdom.

Slik barnesikrer du spillkonsollen

Langtidseffekt

Alf Inge Wang er leder for NTNU sitt forskningsprogram Dataspill, og er særlig overraska over ett aspekt ved rapporten.

- De fant ut at påvirkningen fra dataspillvold har en langtidseffekt som varer opp mot et helt år. Det er altså ikke noe som påvirker bare i nuet.

Denne debatten kan kanskje minne om den som raste da VHS-spillerne ble allemannseie, men Wang mener forskjellen er stor.

- Det blir ikke det samme. Spill for 10-20 år siden var veldig enkelt grafisk oppbygd. I dag har du tilnærma fotorealisme, det er vanskelig å se forskjell på film og spill. Man ser seg selv som spillfigur - det er en helt annen virkelighet.

Universitetslektor i mediepsykologi Thomas Wold er ikke sikker på at rapporten gir grunnlag for å trekke entydige konklusjoner.

- Kanskje disse menneskene ville vært aggressive uavhengige av spill? Vi vet at personer med aggressive holdninger i større grad velger seg aggressive medieuttrykk. Derfor kan vi se for oss at de hadde vært like aggressive uansett.

Wang mener på sin side at selv om dette bare gjelder en spesiell del av befolkninga, så vil uansett de bli påvirka i negativ retning. Han har også et tips til foreldrene.

- Spill er ikke bare lagd for barn, sånn som noen tror. Det er vanlig at tiåringer spiller spill med attenårsgrense. Mitt råd er at foreldrene setter seg sammen med barna og sjekker ut spillene.