Jente- og gutteleker finnes

Feministene har i årevis fortalt oss at jenter og gutter velger ulike leker kun fordi de er opplært til det. Men nå får de motbør, og det fra apeforskere.

Jenter leker med dukker
Foto: Scanpix / SCANPIX

En gruppe forskere fra Yerkes National Primate Research Center i Atlanta, USA har studert leken til en gruppe med aper. Målet var å finne ut om at det finnes biologiske forskjeller som forklarer hvorfor jenter velger dukker mens gutter foretrekker biler.

Psykologen Kim Wallen ledet studien som så på 11 gutteaper og 23 jenteaper i alderen 1- 4 år. Apene fikk velge mellom myke leker som tøydokker og bamser, og mer typiske gutteleker som biler.

Har bildebevis

Forskerene filmet apene mens de valgte leker, og tok tida på hvor lang tid de forskjellige apene brukte på hver enkelt leke.

Konklusjonen var at gutteapene brukte mye mer tid på leker med hjul. Jenteapene deriomot, lekte med begge typene leker.

Wallen understreker til New Scientist at apene ikke har vært utsatt for noen form for ytre påvirkning fra reklame, foreldre eller jevnaldrene, og de gjorde dermed valgene sine på helt fritt grunnlag. Dermed er det trolig biologiske faktorer som gjør at jentene og guttene velger ulikt.

Forskerne utelukker ikke at lekenes størrelse og farger kan ha spilt en rolle, og de ser også på muligheten for at de mannlige apene foretrakk leker som oppfordret til mer fysisk aktivitet.

Samstemt med andre studier

Wallen advarer mot å overfortolke studien, men gjør det samtidig klart at den føyer seg pent inn i en rekke av eksperimenter som alle trekker den samme konklusjonen.

- Når en sammenstiller resultatene er det meget overbevisende, sier Gerianne Alexander . Hun er psykolog ved Texas A & M University, og har ledet en annen ape-studie.

Alexander er likevel ikke sikker på at biologiske forskjeller forklarer hele forskjellen mellom jenter og gutters lek. Hun mener kjønnsforskjellene begynner med en biologisk preferanse som blir forsterket gjennom opplæring og sosialisering.