Bilene som kjører av seg selv

Radarer, infrarøde kameraer, ultrasoniske sensorer og kunstig intelligens. Topp moderne og avansert utstyr skal gjøre nye biler tryggere på veien.

Bil med automatisk cruisecontrol
Foto: NRK

- Moderne elektronikk har hjulpet til med å redusere antallet dødsulykker til en fjerdedel av hva det var for 20 år siden. Men fortsatt tar trafikken alt for mange liv, sier konserndirektør for elektroniske bilkomponenter hos Bosch, Rainer Kallenbech.

Bosch er en av flere produsenter av moderne bilelektronikk og ifølge Kallenbech er det overordnede motivet for utviklingen å redusere antallet bilulykker.

Infrarødt kamera 

Rainer Kallenbech

Rainer Kallenbech, konserndirektør for elektroniske bilkomponenter hos Bosch

Foto: NRK

Tidligere har Bosch hatt suksess med ABS-bremser og Elektronisk stabilitetsprogram, ESP. På de nyeste bilmodellene kommer også automatisk cruise-kontroll og infrarøde kameraer som ser i mørket. Foreløpig er dette bare en visuell hjelp til sjåføren, men Kallenbech kan fortelle at kameraer i fremtiden vil bli mer avansert.

- Vi kommer til å legge inn kunstig intelligens som kan analysere situasjonen på veien, gjenkjenne trafikkskilt, fotgjengere, biler og andre hindringer. I løpet av det neste tiåret vil det komme biler som bruker sensorene til å advare sjåføren hvis han gjør noe farlig, og kanskje retter opp bilen, eller til og med bremser bilen helt opp før en kræsj.

Kunstig intelligens

Den kunstige intelligensen har enda ikke kommet langt nok til at biler kan kjøre helt av seg selv på vanlige uoversiktlige veier. Men teamet til Javier Rojo og Raúl Rojas håper deres bil skal få det til om få år.

Teamet, som blant annet kommer fra Freie Universität i Berlin og Rice University i Houston har utviklet ” Spirit of Berlin ”. Den kan nå kjøre av seg selv på enkle baner og svinge unna enkle hindringer, som parkerte biler.

Se hvordan dette virker her , eller på Team Berlins egne nettsider .

Konkurrerer i førerløs bil

Spirit of Berlin

Sensorer sørger for at Spirit of Berlin kan kjøre uten fører

Foto: Animasjon Freie Universität Berlin

Bilen er det tyske bidraget til en konkurranse for førerløse biler arrangert av det amerikanske forsvarets avanserte forskningsprosjektetat (DARPA). DARPA Urban Grand Challenge  deler ut en million dollar i førstepremie hvert år, og årets konkurranse er allerede i gang. Det tyske teamet har nådd semifinalen, og vinneren utropes 3. november.

Det amerikanske forsvarets mål er at førerløse biler skal kunne utføre oppdrag i krigsområder, og dermed holde militært personell utenfor fare, men teamet bak ”Spirit of Berlin” mener teknologien også over tid vil komme oss sivile til gode.

Schrödingers katt har for eksempel prøvd en bil med automatisk lukeparkering ! og ifølge programleder Eivind Grimsby Haarr er dette en funksjon han knapt kan vente med å få i sin egen bil.

Eivind Grimsby Haarr parkerer med automatikk

Programleder Eivind Grimsby Haarr sier det var en merkelig opplevelse første gang han kjørte en bil som parkerte på automatikk.

Foto: NRK
Hva skjer med Ikke gjør dette hjemme-huset i den siste episoden denne sesongen? Alle de foregående husene har endt i ett flammehav, så hva skjer denne gangen? Mens sprengstoffekspert Roar og kjemiker Morten slår seg sammen for å prøve å lage vann fra bunnen av, går programlederne Rune og Torfinn vitenskapelig til verks for å undersøke om banning hjelper mot fysisk smerte. (8:8)
Vi er "på nett" så å si hele døgnet. Vi tvittrer, snap'er, spiller, teller skritt, handler og søker etter nyheter. Denne aktiviteten overvåkes av aktører som samler inn enorme datamengder om oss. Det ligger store gevinster, men også viktige fremskritt i BIG DATA! (2:4)
Humor, livsstil og intelligens gir status hos menn - og damer faller for det. Marens gjenværende beilere viser fram nye sider når de skal prøve seg under panseret på en Volvo 240. (5:6)