- Moderne elektronikk har hjulpet til med å redusere antallet dødsulykker til en fjerdedel av hva det var for 20 år siden. Men fortsatt tar trafikken alt for mange liv, sier konserndirektør for elektroniske bilkomponenter hos Bosch, Rainer Kallenbech.
Bosch er en av flere produsenter av moderne bilelektronikk og ifølge Kallenbech er det overordnede motivet for utviklingen å redusere antallet bilulykker.
Infrarødt kamera
Tidligere har Bosch hatt suksess med ABS-bremser og Elektronisk stabilitetsprogram, ESP. På de nyeste bilmodellene kommer også automatisk cruise-kontroll og infrarøde kameraer som ser i mørket. Foreløpig er dette bare en visuell hjelp til sjåføren, men Kallenbech kan fortelle at kameraer i fremtiden vil bli mer avansert.
- Vi kommer til å legge inn kunstig intelligens som kan analysere situasjonen på veien, gjenkjenne trafikkskilt, fotgjengere, biler og andre hindringer. I løpet av det neste tiåret vil det komme biler som bruker sensorene til å advare sjåføren hvis han gjør noe farlig, og kanskje retter opp bilen, eller til og med bremser bilen helt opp før en kræsj.
Kunstig intelligens
Den kunstige intelligensen har enda ikke kommet langt nok til at biler kan kjøre helt av seg selv på vanlige uoversiktlige veier. Men teamet til Javier Rojo og Raúl Rojas håper deres bil skal få det til om få år.
Teamet, som blant annet kommer fra Freie Universität i Berlin og Rice University i Houston har utviklet ”
”. Den kan nå kjøre av seg selv på enkle baner og svinge unna enkle hindringer, som parkerte biler., eller på .
Konkurrerer i førerløs bil
Bilen er det tyske bidraget til en konkurranse for førerløse biler arrangert av det amerikanske forsvarets avanserte forskningsprosjektetat (DARPA).
deler ut en million dollar i førstepremie hvert år, og årets konkurranse er allerede i gang. Det tyske teamet har nådd semifinalen, og vinneren utropes 3. november.Det amerikanske forsvarets mål er at førerløse biler skal kunne utføre oppdrag i krigsområder, og dermed holde militært personell utenfor fare, men teamet bak ”Spirit of Berlin” mener teknologien også over tid vil komme oss sivile til gode.
Schrödingers katt har for eksempel prøvd
! og ifølge programleder Eivind Grimsby Haarr er dette en funksjon han knapt kan vente med å få i sin egen bil.