NRK Meny
Normal

Barn som sover lite spiser mer

Lite søvn og overspising henger sammen også når mor og far bestemmer maten.

Spedbarn med melkeflaske

En studie på 1300 familier i Storbritannia, peker mot at lite søvn kan utgjøre en tidlig risiko for å utvikle overvekt. (Illustrasjonsfoto)

Foto: colourbox.com / colourbox.com

Beklager, vi kunne ikke vise innholdet.
Se «Forskning.no byline» i nytt vindu

Fra før vet vi at voksne kan løpe en risiko for å utvikle overvekt hvis de sover for lite. Forskning har til og med antydet at søvnmangel kan gjøre oss svake for kaloribomber.

Kanskje skyldes dette at denne søvnmangelen forstyrrer hormonene som regulerer appetitt.

En studie i International Journal of Obesity, der forsker brukte informasjon om små barn i over 1300 familier i Storbritannia, peker mot at lite søvn kan utgjøre en tidlig risiko for å utvikle overvekt.

Spiste mer

Forskerne, som er fra University College London, fant at 16 måneder gamle barn som sov mindre enn ti timer i døgnet fikk i seg gjennomsnittlig 10 prosent flere kalorier enn barna som sov mer enn 13 timer.

Det var ingen vesentlige vektforskjeller på barna som sov lite og de som sov mye på dette tidspunktet. Forskerne mener likevel at barna som sov lite kan ha en økt risiko for å bli overvektige senere.

De er usikre på hvorfor barna som sov mindre enn ti av døgnets timer også spiste mer.

– Tidligere studier blant voksne og eldre barn har vist at søvnmangel gjør at folk spiser mer, men såpass tidlig i livet er det foreldrene som tar de fleste avgjørelsene om når og hvor mye barna spiser. Dermed kan vi ikke anta at det samme mønsteret gjelder for dem.

Det sier Abi Fischer, en av forskerne, i en pressemelding fra universitetet.

– Nøkkelbudskapet her er at barn som sover lite kan være tilbøyelige til å spise for mange kalorier. Selv om vi trenger mer forskning for å skjønne hvorfor, er det noe som foreldre bør kjenne til.

Voksne og søvnløse

Søvnforsker ved Folkehelseinstituttet, Børge Sivertsen, bekrefter at lite søvn kan henge sammen med det å spise for mye. Hos pasienter som lider av søvnløshet har han sett at nattespising blir et problem - det er koblet til risiko for å bli overvektig

– Det vi vet er at kroppens prosesser ligger litt i dvale når vi sover, spesielt under dyp søvn. Dette gjelder også de hormonelle. Mot slutten av natta blir de aktivert igjen, og da blir sultfølelsen sterkere enn når man er i søvn.

Kanskje er det slik at forstyrrelsen av hormoner som søvnmangelen kan se ut til å skape både forårsaker behovet for nattespisingen og overspisingen på dagtid.

– En naturlig antakelse fra min side er at liten søvntid betyr at man er en del våken om natta, og at dette kan gi forstyrrede hormonelle responser hos barna.

Bestemmer mindre over kostholdet

En liten småtass på 16 måneder ikke kan stå opp og hente seg nattmat i kjøleskapet.

Likevel er det en mulighet for at et barn som våkner mye spiser oftere om natta, enn et barn som sover uavbrutt og lenge, påpeker Sivertsen.

– Angående studien, ville et interessant spørsmål om de 16 måneder gamle barna være om de kan ha fått noe mat eller kaloriholdig drikke om natta for å roe seg ned.

- Blant 16 måneder gamle barn er det fremdeles vanlig at de våkner om natta, og kanskje gjaldt dette barna i studien som sov lite.

Andre forklaringer

Det er naturlig å spørre seg om barna som spiste mye og sov lite også hadde andre faktorer til felles som kunne ha forklart begge problemer, eller om det er spisingen som gir søvnproblemer og ikke omvendt.

Men forskerne bak den nye studien understreker at de ikke kan si noe sikkert om årsaken til sammenhengen de fant mellom søvn og spising.

Sivertsen tror ikke at kostholdet påvirker søvnmengden i særlig stor grad. I hvert fall har han ikke sett dette i voksenforskningen.

– Det skrives mye om hvordan kosthold er relatert til søvn, men mesteparten av det vi spiser er nok ikke så relevant for hvordan vi sover.

– Vi anbefaler ikke noen spesielle dietter til våre insomnipasienter. Vi anbefaler måtehold, der man unngår mye alkohol, men fordelingen av karbohydrater og proteiner er ikke så veldig viktig.