NRK Meny
Normal

Avtale om Hyperloop i Dubai

Verden er et skritt nærmere en ny måte å reise på. Transport i lydens hastighet skal frakte deg 130 km, fra Dubai til Abu Dhabi, på 10-12 minutter.

Hyperloop One i Dubai

Slik ser det danske arkitektfirmaet BIG for seg at hyperloop-banen i Dubai kan se ut.

Foto: Illustrasjon: BIG

8. november inngikk selskapet Hyperloop One en avtale med vei- og transportmyndighetene i Dubai om å utrede bygging av et hyperloop-system i området rundt Dubai og resten av De forente arabiske emirater.

Transportmyndighetene sponser en utredning Hyperloop One gjør i samarbeid med det danske arkitektfirmaet Bjarke Ingels Group (BIG) og konsulentfirmaet McKinsey & Co.

Pod'er og portaler

Og planene er storslagne.

– Med Hyperloop One har vi gitt form til et økosystem for transport med "pod'er" og "portaler", der både ventehaller og selve ventingen er forsvunnet, sier Bjarke Ingels i en pressemelding.

Interiør i en pod i Hyperloop-systemet i Dubai

Slik skal en 'pod' se ut innvendig, etter planene til arkitektfirmaet BIG.

Foto: Illustrasjon: BIG

Men det er et stykke igjen før alt er klart. Hyperloop er ikke testet i full skala enda. Til tross for mye optimisme, vet man ikke om systemet fungerer med full last.

– Fremdriften er global og akselererende, sier Rob Lloyd, CEO i Hyperloop One, i pressemeldingen.

– Verden får se en fullskala test av Hyperloop-systemet tidlig i 2017 på anlegget vårt i Nevada. Vi kommer til å ha flere operative Hyperloop-system innen fem år.

Supersonisk fart

Planen i Dubai er at alle passasjerer starter reisen i en førerløs minibuss, kalt "pod". Pod'en kan kjøre på eksisterende veinett og hente deg der du er, eller du kan finne den du har bestilt plass i på den sirkelformede sentralstasjonen, også kalt "portalen".

Når de er fylt opp, blir fire og fire pod'er satt inn i en kapsel som er tilpasset transportrøret til selve hyperloop'en.

Vel inne i transportrøret løftes og skyves kapselen fremover ved hjelp av magnetisme. I tillegg lages det tilnærmet vakuum i røret for å fjerne luftmotstand. Slik skal topphastigheten kunne komme opp i 1200 km/t.

– Virker gjennomførbart

– Planene for Emiratene virker mer gjennomførbare enn tidligere annonserte planer om en bane mellom Los Angeles og San Francisco, sier David Bailey til BBC. Bailey er professor i økonomi og entreprenørskap ved Aston Business School.

– Ved å bygge den gjennom ørkenen kan den legges i en rett linje, den er ikke egnet for skarpe svinger. Men det er mange hindre som må overkommes. Det gjenstår å se om folk vil reise på denne måten i slike hastigheter.

Hyperloop One har også planer for Skandinavia. Selskapene FS Links Ab og KPMG har laget en rapport som beskriver en mulig linje mellom Helsinki og Stockholm, med en reisetid på 30 minutter.

Men det er langt frem. Det gjenstår mange juridiske spørsmål, og finansieringen er også uavklart. Prislapp: 19 milliarder euro.

Likevel anslår rapporten at en linje kan være klar om 12-15 år, inkludert en byggeperiode på 8 år.