«Voyager 1» endelig ute av solsystemet

Romsonden «Voyager 1» har endelig forlatt solsystemet vårt, bekrefter NASA. Dermed er den det første menneskeskapte fartøyet som har beveget seg ut i interstellart rom.

Illustrasjon av Voyager 1

Illustrasjon av «Voyager 1», som NASA mener er ute av solsystemet for godt.

Foto: HOPD / Ap

«Voyager 1» ble skutt opp i 1977, og oppdraget var å utforske de ytre planetene i solsystemet, og muligens videre ut i verdensrommet.

– Dette er første gang menneskeheten har klart å ferdes utenfor solsystemets krybbe og utforske den større galaksen, sier astrofysiker Marc Swisdak ved universitetet i Maryland til AFP.

Det har vært en del uenighet om hvorvidt sonden har passert solsystemets grense det siste året, rett og slett fordi forskerne ikke har visst nøyaktig hvordan det vil se ut. Instrumentet som skulle oppdage endringen, ble ødelagt for flere år siden.

Les: – Første menneskeskapte objekt på vei ut av solsystemet
Les: Voyager 1 har nådd solsystemets siste skanse

Nå er imidlertid forskerne i NASA enige om at «Voyager 1» offisielt er ute av heliosfæren, som regnes som solsystemets ytterste grense.

Voyager-1

Illustrasjon av Voyager ved den ytre grensen av solsystemet.

Foto: HO / Afp

Historisk

Dermed har den tatt steget inn i det som kalles interstellart rom, eller det ytre rom.

– Voyager har reist dit ingen andre sonder har reist tidligere, noe som markerer en av de mest betydelige teknologiske prestasjonene i vitenskapens historie, sier John Grunsfeld ved NASAs Science Mission Directorate.

To Voyager-sonder ble skutt opp i 1977. De hadde som hovedmål å utforske Jupiter og Saturn, og har blant annet æren for detaljkunnskapen om Saturns ringer og oppdagelsen av vulkaner på Jupiter-månen Io.

«Voyager 2» reiste videre til Uranus og Neptun, og deretter var oppdraget til begge sondene å utforske de ytterste grensene av solas påvirkningskraft.

I august i fjor sendte begge sondene tilbake informasjon som viste et brått fall i målingene av partikler og stråling som finnes innenfor heliosfæren.

– Vi er fremme

NASA hadde spådd at magnetfeltet ville endre retning ved barrieren som er kjent som heliopausen, noe instrumentene på «Voyager 1» ikke viste tegn til.

Det var en analyse av sondens plasmabølgemåler i vår som viste at fartøyet var i et område med en elektron-tetthet som stemte med astrofysikernes antakelser.

– Nå som vi har nye målinger, mener vi at dette er menneskehetens hopp inn i interstellart rom, sier Ed Stone fra Voyager-prosjektet ved California Institute of Technology i Pasadena.

– Voyager-teamet trengte litt tid til å analysere målingene, men nå kan vi svare på spørsmålet alle har stilt: Er vi fremme? Ja, det er vi, sier Stone.

Instrumentene om bord i «Voyager 1» vil slutte å virke i 2025. Frem til da vil den få fortsette ferden ut i det ukjente.

Voyager 1