«Fartsluke» skal stoppe råkjørerne

En ny svensk fartsluke skal stoppe råkjørerne.

Actibump

Denne lemmen faller automatisk ned hvis bilen overskrider fartsgrensen, og sjåføren får en ubehagelig opplevelse.

Foto: Edeva AB

Det er en omvendt fartshump koblet til en radar som nå skal stoppe bilistene som er litt for glad i gasspedalen. Teknikken er simpel nok. Holder du deg innenfor fartsgrensen skjer det ingenting, men kjører du for fort, detter en luke seks centimeter ned, og du får deg et realt og ubehagelig «dunk».


– Ideen er at det skal være såpass ubehagelig å kjøre over dumpa at man unngår å gjøre det igjen, forteller David Eskilsson i firmaet Edeva til Aftonbladet.


Installasjonen, som blir kalt «Actibump», er allerede prøvd ut på Rydsvägen i Linköping kommune i Sverige, hvor den har vært siden 2010. Den har fungert uten avbrudd, og tidligere i vinter ble en luke installert i motsatt kjøreretning på bestilling fra kommunen.

Svenske kommuner har tidligere testet ut dynamiske forhindringer i veibanen med elementer som spretter opp, men har ikke lykkes fordi ingen har vært holdbare nok over lengre tid.


– Vi har ventet et par år med å lansere Actibump for fullt. Etter at installasjonen har vist seg å tåle alle slags værforhold, også hardt vintervær, har vi full tiltro til den. Det har vært mye interesse, og vi er i gang med diskusjoner om installasjoner flere steder, sier Eskilsson.


Skal skåne yrkessjåførene



Actibump-teknologien ble påbegynt i 2008, og er laget med tanke på å skåne både miljøet og yrkessjåfører. Det viser seg at bussjåfører som daglig kjører over en mengde tradisjonelle fartshumper kan pådra seg rygg- og nakkeskader.

– Grunnideen var at denne oppfinnelsen skal skåne de som faktisk holder fartsgrensen, noe tradisjonelle forhøyninger ikke gjør, sier Eskilsson.

Teknikken skal også være mer miljøvennlig. Mange som nærmer seg fartshumper bremser kraftig ned, ofte til lavere enn fartsgrensen, for så å akselerere hurtig igjen, noe som slipper ut mer forurensende eksos. Med Actibump trenger sjåføren kun å holde en jevn fart opptil fartsgrensen.

Kanten i veien skal ikke være farlig for motorsyklister, men det er også lagt opp til at disse kan passere på siden av luken.

– Alle tiltak er viktige

Torbjørn Tronsmoen i seksjon for trafikantadferd i Statens vegvesen sier det er interessant å vurdere nye tiltak som kan hjelpe å få farten ned.

– Det viktigste for oss er at de tiltakene som blir satt i gang for å få farten ned fungerer, sier han til NRK.no.

Vegvesenet vurderer stadig nye metoder som skal få bilistene til å overholde fartsgrensen.

– Vi har blant annet installert et system i egne biler som advarer sjåføren når farten blir for høy, sier Tronsmoen.

En av hovedoppgavene til seksjonen er å få folk til å holde farstgrensen, og dermed redde liv, og nye og effektive metoder vurderes gladelig.

– Hadde fartsgrensene blitt overholdt hele tiden kunne 140 dødsfall og alvorlige skader vært unngått hvert år, sier han.

Om det blir svenskproduserte fartsluker i Norge skal man heller ikke se bort ifra.

– Det er alltid vel verdt å vurdere ny teknologi som kan hjelpe til med fartsdemping, sier han.

actibump

En radar registrerer farten til bilen. Er den innenfor fartsgrensen skjer det ingenting, hvis den er over faller luka automatisk seks centimeter ned i vein.

Foto: Edeva AB