– Første menneskeskapte objekt på vei ut av solsystemet

Romfartøyet Voyager-1 ble skutt ut i 5. september 1977. 35 år senere er den på vei ut av vårt solsystem, viser en vitenskapelig studie.

Voyager-1

DER SOLA ALDRI SKINNER: Denne fremstillingen viser Voyager-1 og Voyager-2 ved grensen av vårt solsystem.

Foto: HO / Afp

Planen var egentlig at det ubemannede fartøyet skulle undersøke planetene i vårt solsystem da det ble skutt ut fra den amerikanske romfartsetaten Nasa, men da oppdraget var utført, bare fortsatte Voyager-1 sin reise ut i det ukjente.

Tirsdag kom bekreftelsen fra American Geophysical Union at romsonden nå er utenfor solas rekkevidde (heliosfæren) og vårt solsystem.

Nasa selv hevder at konklusjonen er «noe forhastet», og at romsonden ikke helt ennå er ute av solsystemet vårt.

– Alt er annerledes og spennende

Romsonden befinner seg mer enn 18 milliarder kilometer fra jordkloden, eller 123 ganger avstanden mellom jorda og sola, ifølge BBC.

Et lite stykke bak Voyager-1, kommer Voyager-2, som er beregnet til å være 14 milliarder kilometer unna jorda.

Forskerne er ifølge tidsskriftet Time uenige om hva slags område Voyager-1 er inne i:

– Den er utenfor den normale heliosfæren. Vi er i et nytt område, og alt vi måler er annerledes og spennende, sier Bill Webber, en pensjonert astronomiprofessor ved New Mexico State University.

Har strøm i 10–15 år til

De to ubemannede romfartøyene brukte 12 år på å utforske de ytre planetene i vårt solsystem, Jupiter, Saturn, Uranus og Neptun.

Informasjonen de fant ble sendt tilbake til forskerne.

Da oppgavene var utført ble de begge sendt videre ut i retning midten av Melkeveien.

Voyager-paret får energi fra radioaktive termoelektriske generatorer om bord, men det er ventet at denne ikke vil vare mer enn ti til femten år til.

Når denne tar slutt, vil romsondene forbli svevende et sted ute i verdensrommet.

VOYAGER

De to romsondene, Voyager-1 og Voyager-2, kan holde det gående rundt 10 til 15 år til før energien tar slutt.

Foto: NASA / Afp