NRK Meny
Normal

– Roboter påvirker valget

Én av fem twittermeldinger om den amerikanske presidentvalgkampen er skrevet av roboter, ifølge amerikanske forskere. De mener det setter hele troverdighet til valget i fare.

Hillary Clinton og Donald Trump.

Skitne triks for å påvirke velgerne i den amerikanske valgkampen.

Foto: JEWEL SAMAD / Afp

Forskere ved University in Southern California analyserte 20 millioner twittermeldinger om valget i en drøy måned. Ved hjelp av et dataprogram som analyser "fingeravtrykket" til tvitreren, fant de det de mener er 3,8 millioner falske meldinger.

– Programvareroboter som kamuflerer seg som mennesker, påvirker den politiske debatten på sosiale medier mer enn noen gang og truer hele integriteten til det amerikanske presidentvalget 2016, advarer forskningsleder Emilio Farrara ved USC Information Sciences Institute i en pressemelding.

Roboter for Trump

Ifølge forskerne var nesten halvparten av meldingene robotene skrev om Hillary Clinton negative, mens nesten alle meldingene om Donald Trump var positive.

– Hvor langt opp i systemet dette er godkjent, vet vi ikke, sier professor Gunn Enli ved Insitutt for medier og kommunikasjon ved UiO.

Hun leder et forskningsarbeid på sosiale medier i valgkamp og mener det er galt, men fra et strategisk kommunikasjons-ståsted, også forståelig at begge sider bruker programvareroboter i kampanjene sine.

Gunn Enli

Professor Gunn Enli mener roboter i valgkampen fratar det brukergenerte innholdet troverdighet.

Foto: UiO

– Det blir vanskelig å se på at motstanderne gjør det og ikke gjøre det selv. Det blir et slags våpenkappløp. Risikoen er liten og det er en stor kostnadsreduksjon i forhold til å ha mennesker til å gjøre jobben.

Falske kontoer på sosiale medier er ikke noe nytt. Også i den forrige valgkampen hadde både Obama og Romney mange falske følgere på Twitter. De falske kontoene fulgte kandidatene enten for å framstå som ekte kontoer, eller fordi kandidatene hadde betalt for å få flere følgere.

– Det generer flere følgere i seg selv. Det blir som en artist kjøper sine egne CDer for å komme opp på hitlistene, forklarer Enli.

Stjeler bilder

Ofte er robotkontoene opprettet med stjålne bilder og personopplysninger fra virkelige kontorer. De fins både på Facebook og Twitter. Ifølge de amerikanske forskerne er det ikke mulig å spore hvem som står bak, men både partier, utenlandske makter, og også enkeltindivider med nok ressurser kan "utplassere en hær av sosiale boter og påvirke retningen i den politiske diskusjonen på nett".

– De har blitt så sofistikerte at de kan tweete, retweete, dele innhold, kommentere poster, "like", øke den sosiale påvirkningen ved å følge virkelige mennesker, og til og med delta i menneskelignende diskusjoner, sier Ferrara.

Ifølge undersøkelsen var 15 prosent av alle twitterbrukerne forskerne sjekket, roboter. Forskerne brukte sin egen programvare som kjenner igjen mennesker ved å analysere bruksmønstre. Roboter har en tendens til å retweete oftere, ha lengre brukernavn og ferskere kontoer, mens mennesker oftere får svar, blir nevnt og retweetet oftere.

- Dersom roboter brer om seg vil det kunne frata det brukergenerete innholdet troverdighet, og redusere ytringsfriheten til de som deltar, sier Enli.