– Facebook verdt 320 milliarder

Nærmer seg både Microsoft og Google, men er ennå ikke børsnotert.

US-FACEBOOK-MAK

Han har god grunn til å smile, Facebook-grüunder Mark Zuckerberg. Hans selskap er nå verdt 320 milliarder norske kroner, ifølge nye utregninger.

Foto: JUSTIN SULLIVAN / Afp

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

I forrige uke solgte auksjonsnettstedet Secondmarket ut Facebook-andeler for om lag 240 millioner kroner, til en pris på 20,76 dollar stykket, eller om lag 120 kroner stykket.

Etter siste emisjon finnes det nå 2,5 milliarder Facebook-andeler, noe som vil si at antydet markedsverdi på selskapet nå er rundt 50 milliarder dollar, 320 milliarder i norske kroner. Det er en fjerdedel av hva både Google og Microsoft er verdt, melder nettstedet Techcrunch.

For å se det med norske øyne: Det er like mye som Telenor (134 mrd.), DnB NOR (102 mrd.) og Yara International (76 mrd.) til sammen. Og det er fortsatt plass til Aker (11 mrd.) på toppen.

LES OGSÅ: Oppklarte biltyveri ved hjelp av Facebook
LES OGSÅ: Advares mot Facebook før EM

Selskapet har vokst stort de siste månedene. Sist andeler ble omsatt, i august, ble selskapet verdsatt til 33,7 milliarder dollar, eller 212 milliarder, skrev Financial Times den gang.

Men selskapet er ennå ikke børsnotert, og vil trolig ikke bli det før tidligst i 2012, ifølge avisa.

Forsiktig med å sette markedsverdi

Tore Tønseth er IT-analytiker ved Argo Securities. Han følger IT-markedet daglig, og er ikke overrasket over verdien.

Men:

– Man skal være forsiktig med å bruke siste handel med verdi på hele selskapet. Det er en indikert markedsverdi, men det er lite sannsynlig at man ville fått den verdien på aksjen ved børsnotering, sier Tønseth til NRK.no.

– Hvilke faktorer vil markedet vektlegge ved en eventuell børsnotering?

– Facebook har en enorm brukerbase, men historien har vist at det er vanskelig å verdsette brukerbase. Det som er interessant med facebook er at den blir en monopolist. Det er mye som tyder på at Facebook har nådd kritisk masse, der verdien av hver kunde er større enn for det nest største tjenesten, sier han.

– Hva legger du i det?

– Historisk sett har det vist seg at slike tjenester kommer og går. Kundene er lite lojale, med en gang det kommer en tjeneste som er mer innovativ har kundene lett for å hoppe over, sier Tønseth.

Nettby utradert av Facebook

Tønseth peker på Nettby, som ble fullstendig utradert av Facebook. I løpet av kort tid gikk markedsverdien fra flere hundre millioner til null.

– Det er viktig å ha i bakhodet når det kommer til slike selskaper. Lojaliteten er lav og den teknologiske utviklingen er så rask at en kunde i dag er ikke nødvendigvis en kunde om ti år, sier han.

Facebook er delvios kjøpt opp av Microsoft, som har implementert Facebook i sine Windows-produkter. Det kan gi Facebook lenger levetid, men de kan aldri lene seg tilbake.

– Facebook må stadig vokse, og må stadig få flere brukere. De må utvikle ny funksjonalitet og være innovative, for det kommer nye trender og nye tjenester, sier han.

Mark Zuckerberg, sjef og gründer bak Facebook vet iallfall å verdsette sine ansatte. Det er bare to dager siden nettstedet glassdoor.com avslørte at Facebook banker konkurrentene når det kommer til å belønne sine ansatte. I snitt lønnes Facebook-ansatte med 685 000 kroner i årslønn, og opererer med bonus på 75 000 kroner, hårfint foran Google.