NRK Meny
Normal

– Årets desidert største astronominyhet

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Eksoplanet på størrelse med Jorda oppdaga i vårt nærmeste stjernesystem.

Alfa Centauri-systemet ligger 4,3 lysår unna Jorda, og er med det vårt solsystems nærmeste nabo.

Stjerna - som i virkeligheten er en trippelstjerne - er kjent som en av de klareste stjernene på den sørlige halvkule.

Nå har ESO-astronomer funnet en planet på størrelse med Jorda som kretser rundt Alfa Centauri B.

– Vi lever i spennende tider

– Den nye planetoppdagelsen representerer et avgjørende steg mot målet om å finne en tvillingjord rundt en stjerne i Solas nærmeste nabolag. Det er sannelig spennende tider vi lever i, sier Xavier Dumusque, som er hovedforfatter av artikkelen som beskriver funnet, i ESOs pressemelding.

Planeten ble funnet med HARPS-instrumentet på 3,6-metersteleskopet ved La Silla-observatoriet i Chile.

– Våre observasjoner med HARPS-instrumentet strekker seg over mer enn fire år og har avslørt et lite, men ekte signal i dataene, som forteller at en planet kretser rundt Alfa Centauri B med en omløpstid på 3,2 dager, forklarer Dumusque.

Artist’s impression of the planet around Alpha Centauri B

Alfa Centauri-systemet består av Alfa Centauri A, Alfa Centauri B, og den røde dvergstjerna Proxima Centauri.

Foto: ESO/L. Calçada

– Er vi alene?

Jan-Erik Ovaldsen, som er norsk ESO-kontakt , legger ikke skjul på sin begeistring.

– Dette er årets desidert største astronominyhet, sier han til NRK.no.

I en pressemelding forklarer han at den første planeten rundt en annen stjerne ble funnet i 1995, og at det siden er gjort mer enn 840 bekrefta oppdagelser av eksoplaneter.

– Nå har altså ESO vha. eksoplanetjegeren HARPS oppdaget en liten planet i det aller nærmeste stjernesystemet. Selv om den er for varm til at liv - slik vi kjenner det - kan eksistere der, er oppdagelsen en gedigen milepæl både for astronomien generelt og for jakten på et av våre mest fundamentale og dyptgripende spørsmål: Er vi alene?

The bright star Alpha Centauri and its surroundings

Vidvinkelbildet av himmelområdet rundt den lyssterke stjernen Alfa Centauri , satt sammen av eksponeringer fra prosjektet Digitized Sky Survey 2.

Foto: ESO/Digitized Sky Survey 2Acknowledgement: Davide De Martin

Litt større enn Jorda

Alfa Centauri-systemet består av de to sollignende stjernene Alfa Centauri A og B som går i bane rundt hverandre.

Den lyssvake røde dvergstjerna Proxima Centauri kretser rundt disse to i en stor bane.

Alfa Centauri B er lik vår egen sol, men er litt mindre og ikke fullt så lyssterk.

Den nyoppdaga planeten er litt større enn Jorda, og går i bane omtrent seks millioner kilometer fra moderstjernen Alfa Centauri B.

Til sammenligning går Merkur - planeten i vårt solsystem som ligger nærmest Sola - i bane 58 millioner kilometer unna.

Alpha Centauri in the constellation of Centaurus (The Centaur)

Den røde sirkelen markerer hvor Alfa Centauri ligger i stjernebildet Kentauren.

Foto: ESO, IAU and Sky & Telescope