Hopp til innhold

- 18 millioner brukere på tre uker

Tre uker etter lanseringen av Google+ har det sosiale nettstedet snart nådd 20 millioner brukere, hevder uoffisiell Google-statistiker.

Screenshot av det sosiale nettstedet Google +
Foto: Scanpix / Reuters

Søkemotorgiganten Google lanserte i slutten av juni et nytt tilskudd til tilbudet av sosiale nettsteder med Google+. Facebook og Twitter er fra før populære med mange brukere, det som Google tilfører sosiale medier, er muligheten for at brukerne kan sortere sine bekjentskaper ut fra kategorier, som for eksempel kollegaer eller familie.

På få uker har brukerne strømmet til, og kalkulasjoner gjort av Paul Allen , uoffisiell google-statistiker og grunnlegger av nettstedet Ancestry viser at Google+ i løpet av få dager kan nå 20 millioner brukere, skriver The Guardian.

- 2 millioner brukere på en dag

I følge Paul Allens estimater var det flere dager i forrige uke at over to millioner mennesker ble brukere av Google+. Den største oppgangen i antall medlemmer av Google+ siden lanseringen var mellom 7. juli og 14. juli, viser Allens beregninger.

Etter det har antallet medlemmer steget i et noe saktere tempo, og ligget under en million per dag, ned mot 750.000 nye medlemmer daglig, som Allens analyser viste tidlig denne uka.

Allen sier til The Guardian at nettstedet mandag hadde 18 millioner brukere ut fra hans beregninger. Selv gikk Google ut med at nettstedet hadde passert 10 millioner medlemmer forrige onsdag. Allens estimater var samme dag at nettstedet hadde 13 millioner brukere. Han anslår at feilmarginen mellom hans kalkulasjoner og de reelle tallene kan være snakk om 30-35 prosent.


- To grunner til populariteten

Tor K. Andreassen

BI-professor Tor K. Andreassen

Foto: BI

Tor W. Andreassen er professor i markedsføring ved institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI. Han tror det er to grunner til at Google+ har fått så mange brukere på kort tid. Den ene grunnen er at mange av Facebook-brukerne er misfornøyde med tjenesten som han karakteriserer som ”one size fits all”.
- Nettstedet ble laget for studenter på eliteuniversitetene på østkysten i USA, men brukes i dag også av 50-åringer i Taiwan, sier Andreassen.

Misfornøyde brukere vil naturlig søke til noe nytt og bedre, sier han. Den andre grunnen er at Google+ tilbyr noe nytt.
– Google har laget en ny funksjon som er attraktiv; circles. Her deles venner inn klynger, der brukerne kan definerer hvilke venner som hører til i hvilke klynger. På den måten unngår man å trette venner fra andre klynger med budskap tiltenkt en annen definert gruppe, sier BI-professor Andreassen.

- Google har ikke råd til å feile med Google+, sier Andreassen. Gitt at de har feilet med Buzz og Wawe tidligere tror han at selskapet vil jobbe hardt for at det nye sosiale nettstedet skal lykkes, og at Google blir interaktiv.

Enormt vekstpotensiale

Google+ har blitt gjort kjent gjennom internett og har blitt et viralt fenomen. Google har ikke annonsert tjenesten gjennom sine andre produkter som Youtube og søkemotoren Google ennå. Når det skjer, tror Allen det vil skje en eksplosjon i antallet nye brukere.

- I likhet med da Google lanserte Gmail, må også potensielle brukere av Google + bli invitert av noen som allerede er medlem av nettstedet, sier Andreassen.

Først var Gmail åpent, så måtte nye medlemmer bli invitert av andre som allerede var medlemmer, før det til slutt ble åpent for alle. Personer som vil bli medlemmer nå kan ikke bare melde seg på. Andreassen er selv en av de som venter på invitasjon til nettstedet, og ønsker å teste det ut.

  • Les:


- Vil stjele Facebook-brukere

Tor K. Andreassen sier at det i dag er om lag 750 millioner Facebookbrukere. Han anslår at nettstedet maks vil nå en milliard brukere på toppen.
- Vil Google+ stjele Facebook-medlemmer?
- Absolutt. Mange av medlemmene kommer fra Facebook. Noen har skrudd helt av og meldt seg ut, mens andre safer og er medlem på begge nettstedene, sier Andreassen.

- Fordi det ikke fantes andre alternativer ble Facebook dominerende. I dag må både Facebook og brukere lære seg å leve med at det vil finnes minst to reelle alternativer, sier professoren.


Mens private brukere vil følge venner og kjente til det stedet som brukes mest, tror Andreassen at bedrifter kommer til å sikre seg ved å være på begge nettstedene.

- Årsaken er at de vil søke å være tilstede på de steder hvor nåværende og prospektive kunder befinner seg, sier Andreassen.