Hopp til innhold

Vil la tungtransport bruke fergeladere: – Her ligger infrastrukturen klar

Flere partier mener ubrukt ladekapasitet på fergekaiene kan utnyttes til å få fart på elektrifisering av transportnæringen.

Lader på Halhjem fergekai (ferge til Tysnes).

ELEKTRISK: Flere ferger er i dag helelektriske, og benytter seg av ladestasjoner på fergekaien (til høyre i bildet).

Foto: Jan Børge Leirvik / NRK

– Dette er bare å ta i bruk, og vi bør utnytte den kapasiteten som ligger rundt omkring på disse fergekaiene.

Det sier transportpolitisk talsperson i Høyre, Liv Kari Eskeland, fra fergekaien på Halhjem på E39, like sør for Bergen.

I et representantforslag ber Høyre, Venstre og KrF regjeringen om se nærmere på muligheten for å kunne la elektriske lastebiler og busser bruke fergenes landstrømanlegg mellom fergeavgangene.

Liv Kari Eskeland i Høyre står på Halhjem fergekai

TA I BRUK: Liv Kari Eskeland (H) mener det skal lite til for landstransport kan i bruk fergenes ladere.

Foto: Jan Børge Leirvik / NRK

De mener at tiltak som dette er het nødvendige for å nå klimamålene innen tungtransporten.

Innen 2030 skal 50 prosent av nye lastebiler være nullutslippskjøretøy.

– En utfordring

En av dem som stiller seg bak forslaget er Andreas Nytveit. Han er styremedlem i Norges Lastebileier-Forbund region 5, og eier et lastebilfirma.

– Jeg tenker det er kjempebra. Problemet for dem som skal bygge ut ladere er å finne plass og nok strøm. Her har vi ferger som legger til kai, kobler seg på i 10 minutter, og forsvinner igjen, sier han.

Han mener derfor det er nok av tid hvor lastebilene kan lade.

Andreas Nytveit foran en elektrisk lastebil

EL-LASTEBIL: Andreas Nytveit har selv gått til innkjøp av elektriske lastebiler.

Foto: Jan Børge Leirvik / NRK

– Dette ligger langs en vei med mye tungtrafikk, og det kommer til å bli enda mer elektrifisert tungtransport som kommer til å gå her, så jeg synes dette er kjempegodt forslag, sier han.

Nytveit sier at den største utfordringen for elektriske tungbiler i dag er antallet tilgjengelige ladepunkter.

– I Bergen finnes det ett offentlig ladepunkt som er bygd for lastebiler, sier Nytveit.

Flere firmaer har sine egne ladestasjoner rundt omkring, men det er mangelen på offentlige ladepunkter han påpeker.

Les også Her er motbakkane så bratte at firmaet må seia nei til miljøvenlege bilar

Biler i en bratt svingete bakke på E134

– Naturlig å vurdere

Statssekretær Tom Kalsås (Ap) i samferdselsdepartementet forteller at de er positive til forslaget fra opposisjonspartiene.

– Regjeringen mener at det er naturlig at en også ser på muligheten for at infrastrukturen i som finnes i dag, også blir tilgjengelig for flere, sier Kalsås til NRK.

Liv Kari Eskeland og Andreas Nytveit sammen med noen fra Plug.

POSITIV: Lastebileier Andreas Nytveit er svært fornøyd med forslaget fra Liv Kari Eskeland & co.

Foto: Jan Børge Leirvik / NRK

Regjeringen lanserte i desember 2022 en nasjonal ladestrategi. Denne strategien skal se nærmere på hvilke grep som må gjøres for at ladetilbudet for elektriske kjøretøy skal utvikles framover.

Statens vegvesen er i gang med en utrullingsplan, i samarbeid med Enova og Nye Veier, for ladestasjoner langs riksvegene i Norge for tunge kjøretøy.

– I forlengelsen av det arbeidet, er det naturlig at man også vurderer muligheten for å ta i bruk den allerede etablerte infrastrukturen, sier han.

Denne rulles ut 1. juli i år.

– Hurtiglading for tyngre kjøretøy er en forutsetning for at bransjen skal kunne ta i bruk elektriske lastebiler og vogntog, sa Per Morten Lund, direktør for Transport og samfunn i Statens vegvesen i en pressemelding tidligere.

Les også Kim Erik kan berre køyre 10 mil – no kjem ladestasjonane

Kim Erik Petersen, sjåfør for Schenker i Drammen

Vil ha kommersielle aktører

I forslaget pekes det på at den eksisterende infrastrukturen kan overføres og selges til kommersielle aktører.

– Dette vil frigjøre anleggene slik at de kan betjene mer enn bare en bruker, som i dag er fergene. Det er en forutsetning at ferjene har fortrinnsrett på strøm til en pris som er konkurransedyktig eller betre enn den en har i dag, står det i forslaget.