Hopp til innhold

Slik vil gründerne gjøre gammelt stål om til bygg og brakker

Hvordan unngå at norsk skip og rigger havner på strender i Asia? Det nye selskapet Nordic Circles vil bruke stålet i en annen bransje med miljøproblem.

Lars Jacob Tynes Pedersen, Cristian Carter, Siren Sundland og Fredrik Barth

INDUSTRIEVENTYR: Samarbeidspartnerne er Lars Jacob Tynes Pedersen (NNH), Cristian Carter (CCB Coast Base), Siren Sundland (Sparebanken Vest) og Fredrik Barth fra Nordic Circles.

Foto: Oddgeir Øystese / NRK

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

Resirkulering til et nytt nivå. Det er det handler om når krefter i norsk industri nå snakker om oppsirkulering.

Det handler om å ta i bruk eksisterende materiale og bruke det på en helt ny måte.

Det nye selskapet Nordic Circles vil starte et nytt norsk industrieventyr. Der er planen å bruke gamle oljerigger og skip til å bygge kontorbygg og lagerhaller.

I dag sendes 84 prosent av skip og rigger, målt i tonnasje, sendes i dag til «gravplasser» på strender i Sørøst-Asia .

– Dette er startskuddet for noe som definitivt kan forandre verden, sier Fredrik Barth, optimist, arkitekt og gründer av Nordic Circles.

Frykter strandopphugging og nybygg

Selskapet ble lansert torsdag, og er et samarbeid mellom Norges handelshøyskole, Sparebanken Vest og kystbasen CCB.

Sistnevnte har baser langs kysten, bare en kort tauetur fra oljefeltene når gamle oljeplattformer og -rigger skal pensjoneres fra Nordsjøen.

Slik vil de unngå at de svære konstruksjonene sendes over halve kloden.

FILE PHOTO: Workers carry a rope line to fasten a decommissioned ship at the Alang shipyard in the western Indian state of Gujarat

«BEACHING»: 84 prosent av skip og rigger (målt i tonnasje) sendes til Sørøst-Asia for opphugging. Mange av disse ender på strender.

Foto: Amit Dave / Reuters

Mange av disse hugges opp på strender i Bangladesh, India og Pakistan, i det som er et farlig, forurensende og forbudt arbeid.

Ideen til Nordic Circles er å skape en verdikjede som gjør det lønnsomt for skips- og riggeiere å levere inn det gamle materialet.

De vil gjøre det lønnsomt å frakte, rense, omforme og bruke den gamle riggen til å bygge et nytt bygning.

– Over tid ser vi at vi går tom for ressurser, og vi må bruke de knappe ressursene vi har smartere. Dette er noe av det mest ambisiøse oppsirkuleringsprosjektet en kan se for seg – å se en gammel oljerigg bli til et nytt næringsbygg, sier førsteamanuensis Lars Jacob Tynes Pedersen ved Norges handelshøyskole, som forsker på sirkulærøkonomi.

Statfjord A-plattformen i Nordsjøen

SKAL STENGES: Statfjord A-plattformen i Nordsjøen skal stenges i løpet av få år. Nå vil et nytt selskap bruke igjen stålet på gamle plattformer.

Foto: Harald Pettersen / Equinor

Nye arbeidsplasser

Ideen til arkitekt Barth startet i byggebransjen. Det er verdens største bransje, som står for 40 prosent av verdens globale utslipp.

– Det er en bransje som trenger materialer. Det er stor grad av nybygg rundt omkring, og nå må vi se på brukte materialer, sier han.

Lykkes selskapet, vil de ikke bare løse problemet med skip og rigger, men også miljøutfordringen i byggebransjen.

200.000 tonn med plattformer skal vekk fra Nordsjøen innen 2025.

Løsningen er å bruke problemet til å gi den vestlandske industrien, som i dag er tuftet på olje, et bærekraftig liv i fremtiden.

– Vi må gjenbruke det vi har her lokalt, i stedet for å sende det til strender i Bangladesh, sier Barth.