Slik ser det svenske firmaet Frigeo for seg for seg en trygg heving av ubåten, som ligger på 150 meters dyp. Om bord i fartøyet er det 1.857 stålflasker med mellom 60 og 70 tonn kvikksølv, hvorav rundt fire kilo siver ut hvert år.
Det danske fagbladet Ingeniøren har gjort et stort nummer av teknikken med nedfrysing av havbunnen rundt ubåtvraket.
Forurensingen ved ubåtvraket skremmer mange, ikke minst fiskerne i området. Forurensingen dekker et område på 30.000 kvadratmeter.
Brukt før
Frigeos fryseteknikk har tidligere vært brukt i forbindelse med hevingen av et svensk DC 3-fly som lå på 130 meters dyp i Østersjøen.
Teknikken består i at temperaturen senkes til minus 30-40 grader i en rekke fryseceller som inneholder saltvannsoppløsning. Med en slik temperatur vil 50 centimeter under platene fryse og henge fast i platene, slik at det hele kan løftes opp.
Den foreløpige ideskissen fra selskapet går ut på å spre platene ut over havbunnen omkring U864, slik at sedimentet blir stabilt under bergingen. Dette reduserer risikoen for at ubåten velter. Etterpå heves platene og renses for kvikksølv.
U864 var en tysk ubåt av IXD2-klassen som ble senket 9. februar 1945 av den britiske ubåten HMS Venturer da den var på vei til Japan med kvikksølv. Kvikksølvet skulle brukes i Japans krigføring mot USA. Hele mannskapet på 73 omkom. Vraket ble oppdaget av norske fiskere i 2003.
Tre metoder
Prosjektleder for U864-operasjonen i Kystverket, Hans Petter Mortensholm, sier til NTB at frysemetoden er en av tre metoder som har fått finansiell støtte etter den åpne idekonkurransen som nå er avsluttet.
I denne delen av Kystverkets arbeid med å utrede aktuelle, innovative hevingsmetoder kom det inn i alt 15 forslag.
- Nå pågår andre del av anbudskonkurransen, som retter seg mot fire prekvalifiserte hevingsaktører. Disse har frist til 4. april med å komme med hevingstilbud, opplyser Mortensholm.
Etter dette skal Norske Veritas og Kystverket gi sine anbefalinger. 4. august er datoen for Kystverkets anbefaling, og etter dette blir det opp til politikerne å ta den endelige avgjørelsen om ubåten skal heves eller tildekkes. Eventuell heving vil skje våren/sommeren 2009 eller 2010.
Kvikksølvet avgjørende
Kystverket sier at hensynet til en trygg heving av kvikksølvbeholderne er helt avgjørende i denne operasjonen. De fire hevingsoperatørene skal alle være blant verdens ledende på området. Mortensholm vil ikke opplyse om selskapenes navn på nåværende tidspunkt, men sier at ingen av dem er rene norske selskap.
De fire har fått all informasjon fra den innledende, innovative anbudsrunden, og er spesielt brifet om de tre metodene som har fått finansiell støtte.
- Det blir nå opp til hevingsselskapene å søke eventuelt samarbeid med disse, sier Mortensholm. Verken Veritas eller
Kystverket vil på det nåværende tidspunkt pålegge hevingsaktørene å konsentrere seg om en bestemt metode.
- Det vi krever er fokus på risiko. Dette blir en kompleks hevingsoperasjon. Risikovurderingen blir nok mer avgjørende enn pris når den endelige anbefalingen blir gitt fra vår side, sier Mortensholm.