Hopp til innhold

Verft henter inn polske arbeidere i koronakrisen: – De bygger gode båter, men båtene råtner ikke

Innbyggere reagerer på at Fitjar Mekaniske Verksted har hentet utenlandske arbeidere til verftet i koronakrisen. Nå vil de hente enda flere.

Fitjar mekaniske

FITJAR MEK: Fitjar Mekaniske Verksted (FMV) hadde i 2018 en omsetning på 639 millioner kroner, men et underskudd på 12,9 millioner.

Foto: Eli Bjelland / NRK

Hjørnesteinsbedriften Fitjar Mekaniske Verksted i Fitjar kommune i Vestland fortsetter å hente utenlandske arbeidere til verftet under koronakrisen.

Det har fått uvanlig mange innbyggere til å ta kontakt med kommunen fordi de frykter smitte, ifølge Fitjar-ordfører Harald Rydland.

Torsdag stilte verftsdirektør Hugo Strand i Debatten mot ordføreren for å svare på hvorfor verftet fortsetter importen av arbeidskraft, selv om Norge er i koronakrise.

– En verftsarbeidsplass avler tre til fem eksterne arbeidsplasser. Hvis vi stopper opp, stopper en haug av andre bedrifter også, sier Strand.

Strand sier at de 50 polakkene som jobber ved verftet har gått rett i karantene etter de kom til Norge. De bor på to brakkerigger med restriksjoner på bevegelse og håndhygiene. Det skal redusere smittefaren, sier Strand.

– De kommer fra et land med et strengt regime slik vi selv også har, og de er friske og raske, og innebærer ikke noen smitterisiko i seg selv, sier han.

Brakkerigg på Årskog i Fitjar

BRAKKE: I disse to brakkene venter polske arbeidere på å bli ferdig med karantene, før de kan begynne å jobbe igjen på Fitjar Mek.

Foto: Ingvild Siglen Berger / Sunnhordland

Vil hente nye arbeidere

Fem personer har fått påvist smitte i kommunen. Fitjar har tre fastleger, hvorav to av dem allerede har vært i koronakarantene. Dette gjør det lokale helsevesenet svært skjørt, fortalte ordføreren.

Verftsdirektør Strand mener at det er større sjanse for at hans utenlandske arbeidere blir smittet av de lokale enn omvendt. Han vil hente nye 50 arbeidere inn, i tillegg til de 50 som nå er i karantene.

– Slik situasjonen er nå er det større sjanse for at polakkene som sitter i karantene blir utsatt for smitte av Fitjar-folk enn omvendt, sier Strand.

Direktør i Fitjar Mekaniske Verksted, Hugo Strand

DIREKTØR: Direktør Hugo Strand ved Fitjar Mekaniske Verksted AS sier at de har kuttet ned antall personer på verftet fra 400 til 200.

– Båtene råtner ikke som jordbær

Ordfører Rydland erkjenner at selskapet er en viktig bedrift for kommunen og nærområdet, men mener at Fitjar Mek. må sette smittevern først.

– Vi har den mest alvorlige helsesituasjonen globalt på 100 år. Jeg vil oppfordre de til å finne andre løsninger, for de driver ikke med samfunnskritisk produksjon. De bygger gode båter, men båtene råtner ikke som jordbær. De kan bruke litt lengre tid på å bygge båtene, med litt færre folk, sier Rydland.

På den annen side svarer Strand at de har tatt ned antall personer som jobber på verftet fra 400 til 200 personer.

Fitjar-ordfører Harald Rydland

ORDFØRER: Fitjar-ordfører Harald Rydland (KrF) er kritisk til at Fitjar Mek. skal hente inn utenlandske arbeidere midt i koronakrisen.

Foto: NRK

Millionunderskudd

Det siste tilgjengelige regnskapet til Fitjar Mekaniske Verksted er fra 2018. Det viser at selskapet gikk med 13 millioner kroner i underskudd det regnskapsåret. Året før hadde de over 22,7 millioner kroner i overskudd.

Ifølge direktøren vil de tape 10 millioner kroner dersom de blir tre måneder forsinket med en brønnbåt de skal bygge.

Trass i redusert skatt og arbeidsgiveravgift, frykter Strand for bedriftens fremtid. Regjeringens krisepakker dekker ikke inn for dette timillionerstapet, ifølge Strand.

På spørsmål fra debattleder Fredrik Solvang om ordføreren frykter for ettermælet sitt dersom verftet går dukken, svarte ordføreren avkreftende.

– Det er en viktig bedrift, men jeg frykter ikke for ettermælet. Jeg ivaretar liv og helse. Hugo og hans bedrift får benytte seg av disse kriseordningene som regjeringen setter i verk nå. De skal kompensere for de ulempene som blitt trukket fram, svarte ordfører Rydland.