Veiprosjektet Hordfast er en del av regjeringens store drøm om å gjøre kystveien mellom Kristiansand og Trondheim ferjefri.
Utbyggingen inkluderer blant annet en fem kilometer lang flytebro over Bjørnafjorden i Hordaland, og kan bidra til å halvere reisetiden mellom Bergen og Stavanger.
«En full utbygging er kostnadsregnet til 35 milliarder 2016-kroner. Dette utgjør 38 milliarder 2019-kroner» heter det i Vegdirektoratet sin ferske anbefaling til Samferdselsdepartementet.
På disse tre årene har altså den generelle prisstigningen i Norge gjort at prisanslaget på delprosjektet må heves med tre milliarder.
– Hvis vi opererer med summer fra år tilbake så blir jo det hele feil, reagerer Arne Nævra (SV), som sitter i transportkomiteen på Stortinget.
Frp: – Ikke villedende
Beskjeden fra regjeringen til Vegvesenet har vært å kutte kostnadene. Tidligere har planleggerne sagt at de kan få prislappen ned i 30 milliarder kroner.
Men planleggingen tar altså slik tid at deler av kostnadskuttene spises opp av den generelle prisstigningen.
Likevel opererer myndighetene med den gamle prislappen fra 2016.
– Slike prosjektet går over mange år og koster mye penger. Da er det viktig at politikerne har oppjusterte tall for 2019, sier Nævra.
– Å holde seg til 2016-prisen er viktig for å kunne sammenligne Hordfast opp mot hva andre veiprosjekter koster, svarer statssekretær Tommy Skjervold (Frp) i Samferdselsdepartementet.
Skjervold innrømmer at det kan føre til at den politiske debatten dreier seg om foreldede prisanslag.
– Samtidig vil nye tall hele tiden kunne føre til større forvirring blant innbyggerne. At vi holder oss til en fastsatt 2016-pris i den offentlige debatten tror jeg er fornuftig. Jeg mener dette ikke er villedende.
SV: – En del rot
NRK får fra Statens vegvesen forklart at viss man regner om til dagens kroneverdi, vil de med nye kostnadskutt kanskje likevel ende på rundt 35 milliarder kroner.
– Da er vi jo på stedet hvil. Det blir en del rot når vi ikke opererer med nåværende tall, kommenterer Nævra i SV.
Skjervold vil ikke si om regjeringen ser på en prislapp på 35 milliarder kroner, enten det er med dagens kroneverdi eller tre år gamle tall, som akseptabel.
– Hva som er akseptabel pris på Hordfast kommer vi tilbake til når vi fatter beslutningen. Jeg tror vi skal klare å presse prisen enda lenger ned i tiden fremover, avslutter statssekretæren.