Statens vegvesen og Vegdirektoratet gjeve tydeleg signal, både skriftleg og i møte, om kor dei står i saka.
I november i fjor vedtok fylkestinget i Sogn og Fjordane, som er majoritetseigar av Fjord1, å selje sine aksjar til Torghatten. Men om salet faktisk blir noko av ligg i Konkurransetilsynet sine hender.
- Les også:
Vegdirektør Terje Moe Gustavsen meiner ei godkjenning av salet vil bety dårlegare og dyrare ferjetilbod, og at det er staten, fylkeskommunane og dei reisande som må ta konsekvensen.
Fryktar dominans
I dag er det fire aktørar i ferjemarknaden; Torghatten, Norled, Fjord1, og den mindre aktøren Boreal Transport. Vegdirektoratet fryktar følgjene dersom det blir færre.
– Før vi begynte med konkurranseutsetjing av ferjedrifta, var det om lag tjue ulike ferjeselskap i marknaden. No er det fire konsern som dominerer. Vi ser også at det har vore få nyetableringar, samstundes som det har vore færre tilbydarar per konkurranse, seier seniorrådgjevar i Vegdirektoratet, Joachim Rønnevik.
– Vi meiner at ein så stor aktør som Torghatten-Fjord1 vil kunne bli, vil dominere dei fleste segmenta i ferjemarknaden, og ha ein stor ferjeflåte å spele på, seier han.
Det kan få alvorlege konsekvensar for dei som skal kjøpe ferjetenester, som til dømes Statens vegvesen, den største innkjøparen.
– Det kan gjere det vanskelegare for mindre aktørar å ta marknadsdelar, og å få nye aktørar til å etablere seg i marknaden, seier Rønnevik.
Trur kvaliteten vil bli svekka
Vegdirektoratet fryktar også ei førespegling av pris når få aktørar møtast fleire gonger i anbodskonkurransar.
– Det kan resultere i at prisane kan vere høgare enn prisane du kan få i ein marknad med god konkurranse. At det blir dyrare å kjøpe inn vil få konsekvensar for tilbodet, for det er styrt etter kor mykje midlar ein har å bruke.
Med høgare prisar vil innkjøparane kunne bli pressa til å redusere ferjetilbodet, alternativt kan det bli aktuelt å auke prisane for dei reisande.
Men ei auke i pris eller reduksjon i tilbodet er noko som må handterast på politisk nivå, og difor vil ikkje Rønnevik spekulere i dette.
- Les også:
– Kor tungt føler de Konkurransetilsynet vektar synet dykkar?
– Statens vegvesen er den største innkjøparen på ferjemarknaden, og riksvegane utgjer halvparten av omsetnaden i ferjemarknaden. Vi føler at vi blir teke seriøst ut frå eit slikt perspektiv.
Ventar på svar frå Konkurransetilsynet
Fylkesordførar Jenny Følling har ikkje mykje å seie til åtvaringane frå vegvesenet.
– Saka ligg hos Konkurransetilsynet, og vi ventar på deira behandling, seier ho.
- Les også:
Heller ikkje administrerande direktør i Torghatten, Brynjar Forbergskog, vil kommentere saka så lenge den er under behandling.