Hopp til innhold

Vaier på KNM «Helge Ingstad» har røket

En av sikringsvaierne på fregatten røk under nyttårsuværet. Fjellet som vaierne er festet til viser tegn til å sprekke opp, ifølge Forsvaret.

Fregatt festet med vaiere

TEGN TIL SPREKK: Fjellet som vaierne er festet til har vist tegn til å sprekke ved et av landfestene. Dette bildet er tatt like etter at fregatten havarerte og ble festet med vaiere som senere røk.

Foto: Jakob Østheim / Forsvaret

En av de aktre sikringsvaierne har fått slitasje som følge av uværet i Øygarden rundt nyttår. Det viser en inspeksjon Forsvaret gjennomførte onsdag. Denne vaieren har røket.

I tillegg viser et av festene på land tegn til at fjellet sprekker opp, ifølge Forsvaret.

– Det er ikke nødvendigvis dramatikk i dette. Vi frykter ikke at fregatten skal skli ytterligere ned i sjøen. Forstå meg rett, dette er vi alltid bekymret for, men bekymringen har ikke blitt større nå, sier kommunikasjonsrådgiver i Forsvarsmateriell, Vigdis Hvaal.

Forsvarsmateriell jobber nå med å undersøke hva som må gjøres for å sikre landfestet i fjellet.

Jobber med å erstatte vaier

Det er ikke første gang vaierne som holder fregatten på plass, har røket. Fem dager etter fregatten kolliderte med oljetankeren «Sola TS» natt til 8. november i fjor, røk samtlige vaiere. Skipet sank nesten fullstendig under vann, og kun radartårnet og deler av hekken har vært synlig siden.

Da uværet som stod på som verst natt til 1. nyttårsdag sank skipet ytterligere 30 centimeter.

I går ble bergingsarbeidet utsatt mens man undersøkte fregatten etter uværet.

Natt til torsdag ble arbeidet med å erstatte vaieren satt i gang og bergingsarbeidet ble gjenopptatt. Blant annet fortsetter dykkeoperasjonene for å feste løftekjettingene til fregattens skrog.

– Ikke økt risiko for utslipp

Ifølge Kystverket er det ikke økt risiko for utslipp fra havaristen.

– Vi har tett dialog med Forsvaret, så om dette vil føre til en endring, vil vi få raskt melding om det, sier Åsmund Berg Nilsen, rådgiver i Kystverkets beredskapsavdeling.

– Har Kystverket tillit til at Forsvaret har kontroll på KNM «Helge Ingstad»?

– Vi har ingen grunn til å tro at ikke Forsvaret gjør det de kan for å berge både havaristen og miljøet. Været som har vært, har vært tøft. At det kan påvirke sikringen, må vi kunne forvente, sier Nilsen.

Bakgrunn: Krigsskipet mot oljetankeren