En av de aktre sikringsvaierne har fått slitasje som følge av uværet i Øygarden rundt nyttår. Det viser en inspeksjon Forsvaret gjennomførte onsdag. Denne vaieren har røket.
I tillegg viser et av festene på land tegn til at fjellet sprekker opp, ifølge Forsvaret.
– Det er ikke nødvendigvis dramatikk i dette. Vi frykter ikke at fregatten skal skli ytterligere ned i sjøen. Forstå meg rett, dette er vi alltid bekymret for, men bekymringen har ikke blitt større nå, sier kommunikasjonsrådgiver i Forsvarsmateriell, Vigdis Hvaal.
Forsvarsmateriell jobber nå med å undersøke hva som må gjøres for å sikre landfestet i fjellet.
Jobber med å erstatte vaier
Det er ikke første gang vaierne som holder fregatten på plass, har røket. Fem dager etter fregatten kolliderte med oljetankeren «Sola TS» natt til 8. november i fjor, røk samtlige vaiere. Skipet sank nesten fullstendig under vann, og kun radartårnet og deler av hekken har vært synlig siden.
Da uværet som stod på som verst natt til 1. nyttårsdag sank skipet ytterligere 30 centimeter.
I går ble bergingsarbeidet utsatt mens man undersøkte fregatten etter uværet.
Natt til torsdag ble arbeidet med å erstatte vaieren satt i gang og bergingsarbeidet ble gjenopptatt. Blant annet fortsetter dykkeoperasjonene for å feste løftekjettingene til fregattens skrog.
– Ikke økt risiko for utslipp
Ifølge Kystverket er det ikke økt risiko for utslipp fra havaristen.
– Vi har tett dialog med Forsvaret, så om dette vil føre til en endring, vil vi få raskt melding om det, sier Åsmund Berg Nilsen, rådgiver i Kystverkets beredskapsavdeling.
– Har Kystverket tillit til at Forsvaret har kontroll på KNM «Helge Ingstad»?
– Vi har ingen grunn til å tro at ikke Forsvaret gjør det de kan for å berge både havaristen og miljøet. Været som har vært, har vært tøft. At det kan påvirke sikringen, må vi kunne forvente, sier Nilsen.
Bakgrunn: