Hopp til innhold

Tunnelkompromiss i Bergen – sender Bybanen gjennom tunnel

Byrådspartiene i Bergen og fylkesdirektøren i Vestland fylkeskommune er enige om å legge bybanen i tunnel mot Åsane. Fortsatt mangler forslaget politisk behandling.

Enighet om tunnelløsning.

ENIG OM TUNNEL: Fylkespolitikere og byrådet i Bergen er enige om å legge bybanen i tunnel til Åsane. Forslaget er ikke behandlet politisk.

Foto: Silje Rognsvåg / NRK

Fylkespolitikere og byrådet i Bergen har gjennom sommeren lett etter løsninger for bybanen i Bergen.

Bakgrunnen er at politikerne må bli enige om en trasé, før de kan søke penger til bygging.

– Hvis vi ber om penger ut i tid, kan det være vi møter en tom konto. Da kan andre byer ha rappet pengene, sier fylkesordfører Jon Askeland (Sp).

Fylkesdirektør Rune Haugsdal har lagt forslaget på bordet.

– Jeg vil begynne med å være tydelig og ærlig på at vår foretrukne løsning har vært en dagløsning. Men det får vi ikke til. Det er ikke der vi står.

– Nå må vi komme oss videre, sier han.

Rune Haugsdal

KOM MED FORSLAGET: Fylkesdirektør Rune Haugsdal i Vestland fylkeskommune har lagt forslaget på bordet. Han innrømmer at han egentlig ønsket dagløsning. Men det ble umulig å få til.

Foto: Silje Rognsvåg / NRK

Dette er forslaget:

  • Traseen vil gå rundt Rådhuskvartalet med holdeplass i dette området.
  • Deretter vil bybanen gå via Nygaten og inn i tunnel ved Katedralskolen.
  • I utredningen fra 2021 var det foreslått et underjordisk stopp under Øvregaten, men dette foreslår fylket å ta ut.
  • I stedet for vil de vurdere holdeplass inne i fjellet nær Sverresborg.
  • I Sandviken vil de ha bybanen i dagen i Sjøgaten fra Slaktehustomten og videre i Sandviksveien til Åsaneveien.

Justeringene gjøres for å redusere utfordringer knyttet til kulturminner, grunnvann og kostnader.

For å holde kostnadene nede, blir det også viktig å redusere lengde på tunnel og antall holdeplasser inne i fjellet.

Fylkesvaraordfører Stian Davies (Ap) understreker at dette er et forslag, og at det ikke er noen garanti for at dette går gjennom.

– Det gjenstår behandling i alle partier, sier han.

Tunellutredning for bybanen mellom sentrum og bybanen

FORSLAG: Traseen som fylkeskommunen nå foreslår å bygge, vil gå i trasé rundt Rådhuskvartalet med holdeplass i dette området.

Grafikk: Bergen kommune

Meyer: – Redder Bryggen

Byrådsleder Christine Meyer (H) kaller enigheten for en stor seier for byrådet. Hun mener at dette er en historisk mulighet til å lande bybanesaken en gang for alle.

– Det viktigste for oss er verne Bryggen fra bybaneutbygging, sier hun.

Forslaget som ligger på bordet tar altså utgangspunkt i tunnelutredningen fra 2021.

Når denne ligger til grunn mener fylkeskommunen at man vil unngå nye utredninger og diskusjoner.

– Vi sparer tid, penger og redder Bryggen, sier Meyer.

Etter lokalvalget i fjor tok Høyre over styringen i byen. Dette gjorde de ved å skaffe flertall med partier som var imot bybanen over Bryggen.

De brøt dermed løftet sitt om å ikke ta omkamper om bybanen.

Christine Meyer

STOR SEIER: – Det viktigste for oss er verne Bryggen fra bybaneutbygging, sier Christine Meyer (H).

Foto: Silje Rognsvåg / NRK

Håper på flertall

Fylkesutvalget har kalt inn til ekstramøter onsdag.

Senterpartiet, Arbeiderpartiet og Høyre har flertall i fylkestinget. Partiene må behandle forslaget, men er innstilt på å støtte forslaget.

Høyres gruppeleder Silja Ekeland Bjørkly i fylkestingsgruppen i Vestland håper at det blir flertall for forslaget om tunnelløsning.

– Jeg kommer til å anbefale gruppen å støtte dette kompromissforslaget. Dette må gruppen ta stilling til før møtene på onsdag, sier Bjørkly.

Thor Haakon Bakke i bybanesporet
Silje Rognsvåg

– Det siste dødsstøtet

Thor Haakon Bakke (MDG) mener at politikerne satser alt på ett kort når de kaster den vedtatte planen for dagløsning.

– Det som kom frem i dag er potensielt et dødsstøt for bybanen. Det er trist, sier han.

Kan dere ikke bare bli med på løsningen?

– Vi har ikke noe å bli enig om. Vi har ikke en ny reguleringsplan før om flere år. Vi vet så langt at løsningen har uakseptabel risiko for Bryggen.

Marthe Hammer
Synne Sørenes

– Ikke der folk går på

Gruppeleder Marthe Hammer (SV) fylkestinget i Vestland er ikke positiv.

Et kompromiss som uansett innebærer ytterligere utsetting er ikke noe annet enn en utsetting, sier hun.

Hun er ikke imponert over forslaget til løsning.

En trasé uten stopp i sentrumskjernen betyr at bybanen ikke er der folk går på. Det betyr et dårligere kollektivtilbud og fortsatt biltrafikk langs Bryggen.

Per-Arne Hvidsten Larsen
Kari Nygard Tvilde

– Smådesperat

Per Arne Larsen (V) i Bergen bystyre er kritisk.

– Det framstår som et smådesperat forsøk når deres egen utredning har havarert. Nå virker det som de skal gå videre med en gammel løsning som de selv ikke mente var god nok.

Han mener at det verste er at de har planer om å stoppe og avlyse den regulerte og vedtatte planen, istedenfor å spare den som en back up.