Hopp til innhold

Sommerjobben til Adrian er å kjøre bybane med denne pinnen

Eldgammel togteknologi tas i bruk når Bybanen i Bergen utvides. 12 ungdommer har fått sommerjobb som «togstavoperatør».

Togstavoperatør

«TOGSTAVOPERATØR»: Bybanen får ikke passere Kronstad før en ungdom med pinne har gått om bord.

Foto: Suzanne Sagebø / NRK

I løpet av en arbeidsdag tar Adrian Michelsen Reistad og Marcus Christiano Kvamme-Fjærestad 72 turer med bybanen.

– 72 turer er jo veldig mange turer. Jeg har tatt mer bybane på én uke enn hva jeg har gjort i hele mitt liv, sier Reistad, togstavoperatør.

De to er blant ungdommene som denne sommeren skal styre bybanetrafikken på Kronstad i Bergen med noe så enkelt som en pinne.

Bygningsarbeid gjør at Bybanen bare kan bruke ett spor på strekningen, og derfor må togene få signaler for å unngå kollisjon.

Ungdommene har fått i oppgave å hindre kollisjon med den såkalte togstaven i hånden.

Togstavoperatører

VIKTIG OPPGAVE: Ungdommene med pinner veksler mellom bybanetogene som en ping-pong-ball. Bybanen som har pinnen, får kjøre.

Foto: Suzanne Sagebø / NRK

Gammel signalteknologi

Togstav er en av de eldste signalteknologiene vi har, ifølge Espen Trøen Tellnes, ingeniør i Bybanen Utbygging.

– Fra gammelt av sto det to lokomotiv på hver sin stasjon. Den som hadde staven fikk lov å kjøre på strekningen mellom og slik unngikk de å krasje, sier ingeniøren.

Da leverte lokførerne staven fra seg på egen hånd, men Bybanen ville finne en mer effektiv måte og satte derfor bein på pinnene ved å bruke ungdommene.

Ungdommens jobb er å holde staven og gi signal til Bybanen om å kjøre til et møtepunkt. Deretter går ungdommen med pinnen om bord i Bybanen.

Dermed blir det mange turer for ungdommene i løpet av en dag. På den andre siden av strekningen går ungdommene om bord i toget som skal kjøre strekningen motsatt vei.

Espen Trøen Tellnes, ingeniør i Bybanen Utbygging

ENKELT OG BILLIG: Espen Trøen Tellnes, ingeniør i Bybanen Utbygging, sier det er billigere å ansette ungdommer til å bære pinner fremfor å installeres moderne signalanlegg.

Foto: Suzanne Sagebø / NRK

Det finnes bare én stav per strekning, og det er derfor aldri tvil om hvilket tog som skal kjøre.

– Teknologien er idiotsikker. Å holde staven er hellig. Toget får ikke kjøre uten at ungdommene med stav har gått om bord, sier ingeniøren.

Billigere løsning

Bybanen Utbygging konkluderte med at bruk av togstavoperatører er den mest effektive da de planla bygningsarbeidet på Kronstad.

Bybanen linje 1 skal kobles sammen med nye linje 2 til Fyllingsdalen ved Kronstad, og det er dette arbeidet som gjør at Bybanen Utbygging må bruke togstavoperatører.

– Nå er det intens jobbing i en kort periode. Å sette opp et nymoderne signalanlegg er tidkrevende og komplisert teknisk. Med togstav reduserte vi arbeidsmengden og tiden betraktelig, sier ingeniør Tellnes.

Arbeider fortsetter gjennom sommeren og til 8. august.

– Det kan bli kjedelig av og til når det er dårlig vær, men som oftest går det ganske fint, sier Kvamme-Fjærestad