Hopp til innhold

«Alt» er galt med den nye sykkelbroen

– Jeg river meg i håret jeg ikke har, sier sykkelsjefen i Bergen. Nå varsler han oppvaskmøte.

Den nye bybanebroen i Birkelandskiftet i Bergen sør skal transportere både bane, gående og syklende.

KNUTEPUNKT: Birkelandsskiftet blir Bybanens femte stopp på vei mot Flesland fra Lagunen. Men som du ser av denne videoen filmet av syklist Jan Ågotnes er det en rekke hindringer, blant annet må du sykle gjennom venteskurene som ligger på begge sider av skinnegangen. Foto: Jan Ågotnes/Redigering Roy Hilmar Svendsen, NRK

Sykkelsjef Einar Johan Grieg er, i likhet med mange andre syklister, lite fornøyd med utformingen av denne nye bybanebroen.

– Vi som jobber med sykkel stiller oss undrende til noen av løsningene. Jeg ville ikke gjort det slik hvis jeg hadde deltatt i prosessen. På begge sider av broen er det gode løsninger, men det er uforståelig at man ikke klarer å skille syklister og fotgjengere, sier Grieg til NRK.

Einar Johan Grieg

OPPGITT: Sykkelsjef i Bergen Einar Johan Grieg.

Foto: Dag Harald Kvammen Andersen / NRK

Her er noen av ankepunktene:

  • Manglende oppmerking
  • Trange passasjer
  • Krappe svinger
  • Dårlig skilting
  • Lang omvei
  • Konflikt mellom gående og syklende
  • Du må sykle rett gjennom bybanestoppet

– Jeg har avtalt møte med Bybanen Utbygging over påske der vi skal ta en evaluering og se om vi kan gjøre noen grep, bekrefter sykkelsjefen.

Hvordan er det i det hele tatt mulig å lage en så gjennomført skammelig dårlig løsning i 2016? Er det overhodet ingen kvalitetsikring?

Morten Hoff, syklist
Birkelandskiftet

NY BYBANEBRO: Bybanebroen over Birkelandskiftet i Bergen sør blir et sentralt stopp på strekningen fra Lagunen til Flesland flyplass.

Foto: Rune Jenssen / Bybanen

Fikk hjernerystelse

Fritidssyklist Jan Ågotnes fra Sandsli har filmet videoen i toppen av denne artikkelen. Han mener broen er så klønete konstruert at syklister heller vil ta bilveien.

– Her er det mange feller. Som mange andre steder i Bergen er tilretteleggingen for syklister gjort klattvis. Noen steder er det flott sykkeltrasé, så kaos og konflikt mellom syklende, gående og bybanepassasjerer, beklager Ågotnes.

Han har opplevd flere uhell på samme strekning. En gang fikk han ødelagt felgen etter å ha syklet feil ved bybanestoppet på Sandsli og havnet ned en trapp.

– En annen gang kjørte jeg inn i et nettinggjerder som veiarbeidere hadde plassert på tvers over Ytrebygdsvegen. Jeg fikk hjernerystelse og svimte av!

LES OGSÅ: Her kjører Bybanen inn på Flesland

Jan Ågotnes

FILMET BROEN: Jan Ågotnes fra Sandsli.

Foto: Privat

– Skammelig dårlig

Facebook-forumet «På sykkel i Bergen» lar reaksjonene på videoen ikke vente på seg:

«Dette er jo en blanding av sykkelvei, fortau, gangbro og bybanestopp», skriver Olav Alexander Mjelde.

«Hvordan er det i det hele tatt mulig å lage en så gjennomført skammelig dårlig løsning i 2016? Er det overhodet ingen kvalitetssikring?» spør Morten Hoff.

Statoil-syklist Jan Hjemgaard uttaler: «De som planlegger har nok aldri satt sine ben på en sykkel. Før man får delta i et planleggingsteam bør man få utdelt sykkel og sykle til og fra jobb i minst et halvt år.»

LES OGSÅ: Dette gjør Bybanen for å minske trengselen

Rune Jenssen, Bybanen

FORSVARER BROLØSNING: Rune Jenssen, informasjonsrådgiver for Bybanen Utbygging.

Endret planene underveis

Rune Jenssen er informasjonsrådgiver for Bybanen Utbygging. Han bekrefter at broplanene ble utarbeidet før sykkelsjefen tiltrådte i 2013, men synes ikke resultatet har blitt på langt nær så dårlig som syklistene vil ha det til.

– Sykkelfolket er tettere på planleggingen i nyere prosjekter, men de har vært representert også her. En utfordring i denne saken er at planene har blitt endret flere ganger underveis, sier Jenssen til NRK.

Han er kjent med evalueringsmøtet som er oppsatt etter påske og tror det er mulig å bli enige om tilpasninger.

– Dersom syklistene har forslag til løsninger må de gjerne komme med dem. Blant annet bør vi klare å få til bedre oppmerking, sier Rune Jenssen.