– Det vi trenger er fjorder som er blå, ikke svarte og grå, sier Heikki Eidsvoll Holmås (SV) i energi- og miljøkomiteen på Stortinget.
Han krever at alle cruiseskip som kommer til Norge, må få strengere miljøkrav. Og de må kunne koble seg på landstrøm innen tre år.
– En slik ordning for disse skipene er bra. Da kan de lade opp batterier og kanskje seile på batteridrift inn over fjordene i stedet for å bruke forurensende drivstoff.
– For dyrt
Men cruisenæringen har vanskelig for å se at det vil være mulig å gjennomføre slike tiltak innen 2019, fordi det er så dyrt å installere landstrøm for cruiseskip.
– Man må bygge omformerstasjoner og ett tilknytningspunkt for bruk av landstrøm til cruiseskip, som vil koste rundt 100 millioner kroner, sier Sandra Bratland, direktør i cruisebransjens interesseorganisasjon, Cruise Norway.
USA går foran
Sivilingeniør Ragnar Gjørven var med å lage de første internasjonale standardene for landstrøm til skip. På dette feltet er USA, og spesielt California, i førersetet, forteller han. Norge er derimot på jumboplass i å tilrettelegge for landstrøm.
– Jeg stusser veldig på dette. Vi klarer jo å forsyne store hoteller med kraft. I USA setter man strenge krav. Alle nye skip som bygges i dag er forberedt for landstrøm.
Han mener det er oppsiktsvekkende at Norge ligger på bunn internasjonalt.
– At et land der elektrisiteten flommer over så har vi altså i dag ikke mulighet til å levere elektrisk strøm til cruiseskip i havn, sier Gjørven.
Satser på naturgass
Men cruisebransjen blir stadig mer miljøvennlig, også uten landstrøm, ifølge Bratland i Cruise Norway.
Hun tror at mange cruiseskip kommer til å bli drevet av flytende naturgass i fremtiden.
– Carnival Group, som er verdens største rederiorganisasjon, har nå fire skip i bestilling, som skal gå på LNG. Dessuten har MSC Cruises, som også er veldig store her i Norge, nettopp bestilt fire nye skip som også går på flytende naturgass, LNG.
– Ikke nok
Men det er ikke nok hvis fjordene skal bli så rene som de fortjener, mener Heikki Holmås. Han håper på flertall i Stortinget for strengere krav til cruisebransjen.
– Staten stiller opp med penger, for eksempel til de som vil gjøre investeringer i landstrøm. Men skal du se verdens flotteste fjorder, så kan det ikke være slik at du får lov til å ødelegge dem mens du er på besøk.