SV krever landstrøm til cruiseskip

Om tre år må alle cruiseskip som kommer til Norge kunne koble seg på landstrøm, krever SV. Urealistisk, mener cruisenæringen.

Cruiseskipene ankommer Bergen

VIL HA STRENGERE MILJØKRAV: SV krever at alle cruiseskip som kommer til Norge må få strengere miljøkrav. Og at de må kunne koble seg på landstrøm innen tre år.

Foto: Fred. Olsen Cruise Lines

Heikki Holmås

VIL HA BLÅ FJORDER: Heikki Holmås i SV mener skipene bør gå på batteri i norske fjorder.

Foto: Oddleif Løset / NRK
Landstrøm Superspeed

KJEMPESTOR STIKKONTAKT: Ett av Color Lines skip mottar strøm fra land.

Foto: Hans Erik Weiby / NRK

Det vi trenger er fjorder som er blå, ikke svarte og grå, sier Heikki Eidsvoll Holmås (SV) i energi- og miljøkomiteen på Stortinget.

Han krever at alle cruiseskip som kommer til Norge, må få strengere miljøkrav. Og de må kunne koble seg på landstrøm innen tre år.

– En slik ordning for disse skipene er bra. Da kan de lade opp batterier og kanskje seile på batteridrift inn over fjordene i stedet for å bruke forurensende drivstoff.

– For dyrt

Men cruisenæringen har vanskelig for å se at det vil være mulig å gjennomføre slike tiltak innen 2019, fordi det er så dyrt å installere landstrøm for cruiseskip.

– Man må bygge omformerstasjoner og ett tilknytningspunkt for bruk av landstrøm til cruiseskip, som vil koste rundt 100 millioner kroner, sier Sandra Bratland, direktør i cruisebransjens interesseorganisasjon, Cruise Norway.

USA går foran

Sivilingeniør Ragnar Gjørven var med å lage de første internasjonale standardene for landstrøm til skip. På dette feltet er USA, og spesielt California, i førersetet, forteller han. Norge er derimot på jumboplass i å tilrettelegge for landstrøm.

– Jeg stusser veldig på dette. Vi klarer jo å forsyne store hoteller med kraft. I USA setter man strenge krav. Alle nye skip som bygges i dag er forberedt for landstrøm.

Ragnar Gjørven

ROSER USA: Sivilingeniør Ragnar Gjørven er skuffet over Norge.

Foto: Privat

Sandra Diana Bratland

– IKKE GJENNOMFØRBART: Sandra Bratland i Cruise Norway mener tiltakene blir for kostbare.

Foto: Cruise Norway

Han mener det er oppsiktsvekkende at Norge ligger på bunn internasjonalt.

– At et land der elektrisiteten flommer over så har vi altså i dag ikke mulighet til å levere elektrisk strøm til cruiseskip i havn, sier Gjørven.

Satser på naturgass

Men cruisebransjen blir stadig mer miljøvennlig, også uten landstrøm, ifølge Bratland i Cruise Norway.

Hun tror at mange cruiseskip kommer til å bli drevet av flytende naturgass i fremtiden.

– Carnival Group, som er verdens største rederiorganisasjon, har nå fire skip i bestilling, som skal gå på LNG. Dessuten har MSC Cruises, som også er veldig store her i Norge, nettopp bestilt fire nye skip som også går på flytende naturgass, LNG.

– Ikke nok

Men det er ikke nok hvis fjordene skal bli så rene som de fortjener, mener Heikki Holmås. Han håper på flertall i Stortinget for strengere krav til cruisebransjen.

– Staten stiller opp med penger, for eksempel til de som vil gjøre investeringer i landstrøm. Men skal du se verdens flotteste fjorder, så kan det ikke være slik at du får lov til å ødelegge dem mens du er på besøk.

Hurtigrutekaien i Bergen

VED KAI I BERGEN UTEN LANDSTRØM: SV mener at cruiseskipene i fremtiden må få strøm fra land i Norge.

Foto: Sindre Helgheim / NRK