– Det går veldig mye musefeller. Vi hadde musegift, men nå er det helt tomt, sier butikkmedarbeider Kristin Hermansen ved Felleskjøpet i Bergen.
Sjelden har norske butikker opplevd så stor rift om mus- og rottefeller som denne høsten.
Med kaldere vær søker gnagerne inn i hus og hytter.
Dyrene kan potensielt føre til store skader dersom de kommer seg inn gjennom små åpninger og ikke blir oppdaget. En åpning på seks millimeter er nok til at mus kan lure seg inn.
Betalte ut 60 millioner
Særlig småskogmusa er kjent for å ødelegge tak, vegger og gulv eller gnage i stykker møbler og klær.
I fjor betalte forsikringsselskapet Gjensidige ut 60 millioner kroner fordelt på 1300 saker som gjaldt skader knyttet til mus og rotter.
– I det siste har vi også fått inn en del saker som gjelder museskader i bil, sier kommunikasjonssjef skadeforskring Bjarne Aani Rysstad.
I slutten av oktober skrev NRK om Hans Aaras som fanget 13 mus i bilen.
Det store antallet mus henger trolig sammen med at det i år er såkalt museår. Allerede i januar advarte skadedyrfirmaer om at 2020 kom til å bli et år med høy museaktivitet.
EFFEKTIV MUSEFELLE: Butikkene opplever stigende etterspørsel etter både tradisjonelle og mer avanserte feller. Denne varianten tar fem om gangen.
Foto: Kjell Næss / PrivatUtsolgt for musegift
Kommunikasjonssjef Thomas Skjennald i Felleskjøpet forteller om voldsom pågang i butikkene.
– Det har vært en markant økning i salg av disse produktene i september og oktober sammenlignet med i fjor. Felleskjøpet har vært utsolgt for musegift i en kortere periode i enkelte av våre butikker. Vi får inn nye varer på lager i dag og de neste ukene, sier Skjennald.
Ifølge Skjennald er en av årsakene til at butikkene er utsolgt et større press på produkter som ikke inneholder giftstoffet alfakloralose.
ØKT SALG: Pressekontakt Camilla Tully i Clas Ohlson Norge melder om en voldsom økning i salg av musefeller på Vestlandet og i Oslo-området.
Foto: PressefotoSer klar økning
Også Clas Ohlson med sine 90 butikker merker en større etterspørsel enn vanlig.
I kjedens butikker på Vestlandet og i Oslo er det de siste to ukene solgt over fem ganger så mange musefeller i år som på samme tid i fjor, opplyser pressekontakt Camilla Tully i selskapet.
– Det er helt tydelig at det er museår, sier Tully.
Clas Ohlson på Galleriet i Bergen har solgt mye rottefeller og musefeller, også elektroniske feller som er koblet til Wifi.
– Musefellene går fortere ut av butikken enn vi klarer å få inn, sier daglig leder Bjørn Faleide.