Hopp til innhold

Statoil vil slippe miljøavgifter

Oljeraffineriet på Mongstad taper store penger på grunn av konkurranse fra utlandet. Nå ber Statoil om fritak for miljøavgifter for å bli mer konkurransedyktig.

Video Statoil Mongstad vil ha avgiftsfritak

– Alle bedrifter må på sikt kunne vise til lønnsomhet for å kunne overleve, sier direktør Erik Abrahamsen ved Statoil Mongstad til NRK.no.

Selskapet skal nå effektivisere driften og kutte kostnader. Årsaken er at raffineriet i Nordhordland har gått med milliardtap de siste årene. Statoil vil ha hjelp fra staten.

LES OGSÅ: Får utslippstillatelse til CO2-testanlegg | Unngår trolig oppsigelser ved Sture

– Redusert aktivitet vil merkes

Øverst på ønskelisten til jul står fritak for krav om grønne sertifikat og kutt i CO2-avgiften, som Statoil mener er urimelig høy.

– Vi konkurrerer i et internasjonalt marked og ser at konkurrentene våre i Europa har bedre rammevilkår enn det vi har, sier Abrahamsen.

Spesielt reagerer han på den norske CO2-avgiften, som selskapet mener er en dobbel beskatning for samme gass. Dersom staten hadde innfridd ønsket, ville raffineriet spart 31 millioner kroner i året. De grønne sertifikatene koster Statoil Mongstad mellom 15 og 20 millioner kroner hvert år. I tillegg koster den kommunale eiendomsskatten selskapet årlig rundt 90 millioner kroner.

Statoil Mongstad

PENGESLUK: Statoil Mongstad mener staten må fire på miljøkravene og -avgiftene for å holde liv i raffineriet.

Foto: Ketil Jordan / NRK

Direktøren mener det haster å få på plass disse tiltakene og går langt i å antyde at en opprettholdelse av både kravene til miljøsertifisering og avgiftsnivået kan få store konsekvenser for regionen.

– Redusert aktivitet rundt oss her på Mongstad vil nok merkes, sier Abrahamsen.

Neppe hjelp fra regjeringen

Ove Lunde i HOG Energi

KJEMPER FOR STATOIL: Ove Lunde i HOG Energi.

Foto: Ketil Jordan / NRK

Statssekretær Per Rune Henriksen (Ap) i Olje- og energidepartementet vil ikke love noen hjelp fra det offentlige.

– Regjeringen har ikke noen virkemidler å bidra med i det effektiviseringsarbeidet som eierne her skal gjøre. Det er eiernes ansvar, sier Henriksen.

Statoil Mongstad får støtte fra oljenæringen i regionen, som anslår at over fire tusen arbeidsplasser er avhengige av raffineriet.

LES OGSÅ: Slik redder de Norges hardest brannskadde

– Katastrofe for hele regionen

– En nedleggelse av Statoil Mongstad vil være bortimot en katastrofe for hele regionen, sier daglig leder i interesseorganisasjonen HOG Energi, Ove Lunde.

Han er krystallklar på at staten må bidra til at raffineriet kan hevde seg i konkurranse med utenlandske konkurrenter.

– Vi vil prøve å påvirke sentrale styresmakter, slik at Statoil Mongstad kan drive videre også i tiårene som kommer, sier Lunde.