– Alle bedrifter må på sikt kunne vise til lønnsomhet for å kunne overleve, sier direktør Erik Abrahamsen ved Statoil Mongstad til NRK.no.
Selskapet skal nå effektivisere driften og kutte kostnader. Årsaken er at raffineriet i Nordhordland har gått med milliardtap de siste årene. Statoil vil ha hjelp fra staten.
LES OGSÅ:
|– Redusert aktivitet vil merkes
Øverst på ønskelisten til jul står fritak for krav om grønne sertifikat og kutt i CO2-avgiften, som Statoil mener er urimelig høy.
– Vi konkurrerer i et internasjonalt marked og ser at konkurrentene våre i Europa har bedre rammevilkår enn det vi har, sier Abrahamsen.
Spesielt reagerer han på den norske CO2-avgiften, som selskapet mener er en dobbel beskatning for samme gass. Dersom staten hadde innfridd ønsket, ville raffineriet spart 31 millioner kroner i året. De grønne sertifikatene koster Statoil Mongstad mellom 15 og 20 millioner kroner hvert år. I tillegg koster den kommunale eiendomsskatten selskapet årlig rundt 90 millioner kroner.
Direktøren mener det haster å få på plass disse tiltakene og går langt i å antyde at en opprettholdelse av både kravene til miljøsertifisering og avgiftsnivået kan få store konsekvenser for regionen.
– Redusert aktivitet rundt oss her på Mongstad vil nok merkes, sier Abrahamsen.
Neppe hjelp fra regjeringen
Statssekretær Per Rune Henriksen (Ap) i Olje- og energidepartementet vil ikke love noen hjelp fra det offentlige.
– Regjeringen har ikke noen virkemidler å bidra med i det effektiviseringsarbeidet som eierne her skal gjøre. Det er eiernes ansvar, sier Henriksen.
Statoil Mongstad får støtte fra oljenæringen i regionen, som anslår at over fire tusen arbeidsplasser er avhengige av raffineriet.
LES OGSÅ:
– Katastrofe for hele regionen
– En nedleggelse av Statoil Mongstad vil være bortimot en katastrofe for hele regionen, sier daglig leder i interesseorganisasjonen HOG Energi, Ove Lunde.
Han er krystallklar på at staten må bidra til at raffineriet kan hevde seg i konkurranse med utenlandske konkurrenter.
– Vi vil prøve å påvirke sentrale styresmakter, slik at Statoil Mongstad kan drive videre også i tiårene som kommer, sier Lunde.