Hopp til innhold

Stanset flere tusen ødelagte hvitevarer og bilbatterier på vei til Vest-Afrika

Miljødirektoratet har anmeldt fire søppelsmuglere etter forsøk på å sende fire store containere med farlig elektrisk og elektronisk avfall ut av landet.

Avfall

STORFANGST: Dette farlige avfallet og flere tusen andre ting ble forsøkt smuglet ut av Norge denne høsten.

Foto: MILJØDIREKTORATET

Det ble funnet mellom 500 og 1000 gjenstander, som TV-er, hvitevarer, datamaskiner og bilbatterier, i hver av de fire containerne ved norske grenseoverganger og havner i høst.

Dette er virkelig ille. Det er alvorlig miljøkriminalitet og forsøk på ulovlig eksport av avfall til land i Vest Afrika. Der vil det høyst sannsynlig ikke bli håndtert på en helse- og miljømessig forsvarlig måte, sier direktør i Miljødirektoratet Ellen Hambro.

Det er ulovlig å sende elektronisk og elektrisk avfall, EE-avfall, til land utenfor OECD. Artiklene skal destrueres.

I 2019 avdekket imidlertid NRK Brennpunkt at smuglere gjør stor butikk på denne typen avfall, ved å stjele dem fra lagre og sende dem til land i Vest-Afrika og Asia.

Der plukkes produktene fra hverandre manuelt på leting etter metaller som jern, gull, kobber og messing. Dette arbeidet er svært helse- og miljøskadelig.

Strafferammen for slik smugling er bøter eller fengsel inntil 2 år.

Hvert år forsvinner mellom 4000 og 10.000 tonn elektronisk avfall fra returmottakene til norsk forhandlere, viser tall fra Miljødirektoratet.

FLERE TONN AVFALL: Brennpunkt-dokumentaren «Søppelsmuglerne» viste hvordan avfallet blir stjålet fra mottak og plassert i biler. Hvert år forsvinner mellom 4000 og 10.000 tonn elektronisk avfall fra returmottakene til norsk forhandlere, viser tall fra Miljødirektoratet.

Foto: ANETTE BERENTSEN / NRK

Flere tusen tonn på avveie

Etter Brennpunkt-dokumentaren, ba Klima- og miljødepartementet Miljødirektoratet foreslå tiltak for å stanse den farlige søppelsmuglingen.

De har blant annet satt i gang:

  • Tverrfaglig samarbeidsteam for å forebygge og stanse eksport.
  • Styrket kontrollen med eksport av EE-avfall, både hos forhandlere, avfallsmottak og ved havner i Norge.
  • Innføre overtredelsesgebyr for ulovlig eksport av EE-avfall og straffeforfølge de mest alvorlige tilfellene.
  • Anbefalt nytt krav om at ingen virksomheter kan hente EE-avfall fra et mottak uten skriftlig samtykke fra den ansvarlige for mottaket.

Tross skjerpede tiltak fra Miljødirektoratet, Sjøfartsdirektoratet, Statens vegvesen, Tolletaten og Økokrim, havner mellom 4000 og 10 000 tonn norsk EE-avfall på avveie årlig.

Mye av eksporten av EE-avfall er knyttet til organisert kriminalitet som opererer i flere land i Europa. Det er derfor viktig at vi samarbeider over landegrensene for å stanse de kriminelle, sier Hambro.

Et bedre samarbeid mellom miljø, toll- og politimyndighetene vil gjøre oss mer treffsikre overfor store aktører og bakmenn, legger hun til.

I perioden 2020/21 har Tolletaten og Miljødirektoratet stoppet omkring 14 forsøk på ulovlig eksport av EE-avfall.

Tollvesenet er tett på de mange forsøkene på å smugle avfallet ut i verden.

Avfall

FARLIG: EE-avfall kan gi store helsemessige- og miljømessige skader over store områder.

Foto: MILJØDIREKTORATET

Ettertraktede varer

– Det er alt fra kjøleskap, frysere, TV- er og strømkabler til bildekk, barnevogner og sykler som er stablet veldig tett oppå hverandre. Det er en stor jobb å kontrollere dette og det kan også være farlig, sier seniorrådgiver Elisabeth Nettum i Tolletaten.

Brukte EE-produkter og EE-avfall er ettertraktede handelsvarer i utviklingsland, fordi de er forholdsvis billig å få tak i og kan ombrukes eller repareres.

Under transporten til disse landene blir de imidlertid ofte ødelagt.

– Ofte ender mye av disse produktene på en avfallshaug uten at det blir forsvarlig håndtert. Feilhåndtering av avfall er et stort globalt problem, sier Nettum.

Det medfører store helsemessige- og miljømessige konsekvenser.

Brennpunkt viste til at det på en slik søppelplass i Vest-Afrika ble blyinnholdet i luften målt til syv ganger over det som er anbefalt grense i Norge.

De farlige miljøgiftene forurenser også jordsmonn, drikkevann og kan gi store helseskader for de menneskene som er i kontakt med avfallet. Miljøgiftene kan også fraktes over store områder med vind eller havstrømmer.

Elisabeth Nettum, Tolletaten

– STOR JOBB: Seniorrådgiver Elisabeth Nettum i Tolletaten, forteller om en omfattende jobb med å sortere ut avfallet ved grenseovergangene og i havnene.

Foto: TOLLETATEN