Hopp til innhold

En av Europas bratteste veier ble ødelagt av turisme – nå er den åpnet igjen

Etter fire års restaureringsarbeid kan turister nok en gang utforske den populære Stalheimskleiva. Men da må de ta beina fatt.

Stalheimskleiva

Turistperlen Stalheimskleiva har vært stengt i fire år. Nå er den endelig klar for turistene.

Foto: Lars Olve Hesjedal / Statens vegvesen

Sommeren 2020 ble den gamle og stupbratte riksveien ved E16 i Voss herad stengt.

Tiår med masseturisme hadde ødelagt veien.

Vegvesenet prøvde å fikse den, men veibanen ga etter og en gravemaskin raste ut av veien.

Les også Berga av brannmann: Leita etter sprengstoff frå 2. verdskrigen då vegbana rasa ut

Her blir gravemaskinføraren berga ut av brannvesenet.

I 2021 ble det klart at Stalheimskleiva aldri vil bli åpnet for trafikk.

Men nå kan både turister og lokale likevel nyte verdensarven nok en gang.

Lørdag åpnet den populære turistdestinasjonen for gående og syklende.

Stalheimskleiva
Foto: Lars Olve Hesjedal / Statens vegvesen

36 millioners gåvei

Under åpningen på lørdag var det drift- og vedlikeholdsdirektøren i Statens vegvesen, Bjørn Laksforsmo, som holdt åpningstalen.

Fra å være bygget for hest og kjerre, via stadig større kjøretøy, er vi nå tilbake til at dette er en vei for gående og syklende. Vi tror og håper at turister vil oppleve veien og området på en ny måte.

Åpning av Stalheimskleiva

Åpningen av Stalheimskleiva på lørdag ble en storsuksess med mange besøkende.

Stalheimskleiva

Med sine 13 hårnålssvinger er dette regnet som en av Nord-Europas bratteste veger.

Mange mennesker går nedover de bratte svingene. Grått vær.

Enda Stalheimskleiva kalles "Norges bratteste veg", finnes det likevel en veg som er brattere. Mens Stalheimskleivas bratteste er på 20% stigning blant sine 13 krappe svinger, har Kossdalsvegen en gjennomsnittlig stigning på 27% og 17 svinger.

Kåre Olav Aldal står i smiesvingen og smir mens barn og voksne som går tur ser på. Midt i Stalheimskleiva

Men selv om den ikke er Norges største, er den likevel veldig kjent og turistkjær. Langs vegen sto Kåre Olav Aldal i Smiesvingen og showet.

Åpning av Stalheimskleiva

Etter restaureringsarbeidet kan man nå se murene tydeligere enn på lenge. Denne gangen skal de ikke bære vekten til biler og turistbusser.

Siden stengingen av den krappe veien for fire år siden, har Laksforsmos kollega Svenn Egil Finden hatt ansvar for å fikse den. Finden er avdelingsdirektør i Statens vegvesen.

Er det et mål at biler skal kunne kjøre der igjen?

– Nei, det er ikke et mål. Skulle det vært et mål, så måtte man bygget om hele Stalheimskleiva, sier Finden.

Svenn Egil Finden

Avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Svenn Egil Finden, har brukt svært mye tid i Stalheimskleiva de siste fire årene. Han har også unnet seg to turer opp og ned de 14 hårnålssvingene den siste uken, og anbefaler alle andre å ta turen.

Foto: Halvor Farsund Storvik / NRK

På sikt ønsker Finden likevel å tilrettelegge for at mindre kjøretøy for eldre og bevegelseshemmede skal kunne kjøre på veien. Det ansvaret ligger i så fall hos næringsliv og turismevirksomheten, mener han.

Derfor er veien foreløpig kun for gående og syklende. Og det har kostet.

– Det var en del omfattende skader på deler av strekningen og på en mur. Så for oss har det vel kostet rundt 36 millioner kroner, sier avdelingsdirektør Finden.

Et kulturminne

Svenn Egil Finden påpeker at den svingete vegen i Voss er et kulturminne og en nasjonal skatt som det var verdt å restaurere.

Men skadene fra årevis med tung turisme resulterte i flere skremmende hendelser, før veien ble helt stengt.

Som da fire norske turister fikk oppleve et ras på nært hold.

Ras i Gudvangen

En bonde hadde advart turistene på forhånd. Han sa det var flaks at ikke menneskeliv gikk tapt.

Foto: Privat

Og som følge av veiens nedstenging, har hotellet Stalheimskleiva slitt med økonomien.

Men nå skal det være trygt å ferdes både på og rundt den bratte veien, og forhåpentligvis kan turismen rundt Stalheimskleiva igjen blomstre.

Statens vegvesen er svært glade og stolte over alt arbeidet som er utført her de siste årene. Dette er faktisk det prosjektet der vi har brukt mest penger på en historisk veg noensinne, sier drift- og vedlikeholdsdirektør Laksforsmo om vegvesenets arbeid.

Bjørn Laksforsmo klipper åpningen av Stalheimskleiva. Med en mikrofon taler han for åpningen.

I åpningstalen sa Bjørn Laksforsmo at å ta vare på det vi har er noe av det fineste vi kan gjøre for samfunnet og klimaet. Selv om det koster både i tid, penger og energi.

Foto: Lars Olve Hesjedal

Og med det kunne Laksforsmo klippe snoren:

Det er med stor glede og stolthet jeg herved erklærer at Stalheimskleivi igjen er åpen!

Stalheimskleiva i Voss herad

«Noregs brattaste veg» blir stengt for all framtid