For tre år siden viste en rapport fra Statens Forureiningstilsyn at skipstrafikken forurenser like mye som biltrafikken i Bergen. De mange cruiseskipene er de verste i klassen.
Med billig tungolje fra Amsterdam i tankane spyr de ut mer svovel, nox og partikler enn norske skip.
Ikke prioritert
Bergen er norges mest trafikerte cruisehavn. De siste tre årene har Bergen fått stadig flere cruiseanløp og skipene har i snitt blitt 50 prosent større uten at havnemyndighetene i byen har satt inn tiltak for å redusere forurensingen.
- Man har ikke satt fokus direkte på miljøprobleme, sier fungerende havnesjef Tor Bjerklid. Det man jobber for er å få flest cruiseskip til byen, og da er ikke dette et særlig godt tiltak.
Oddny Miljeteig i SV vil ha nye tiltak for å begrense utslippene.
Krav om tiltak
Nå vil SV innføre en ny type havneavgift for å begrense forurensingen.
- Svenskene har gått foran med et godt eksempel, sier partiets gruppeleder i bystyret Oddny Miljeteig.
- Forurenser et skip lite får de mindre havneavgift. Forurenser de mye blir havneavgiften høyere.
- Vi vil jobbe for å få til en tilsvarende ordning i Bergen, sier hun.