For enkelte bilister var
i Hardanger dråpen som fikk begeret til å flyte over. 340 biler passerer daglig i den nye tunnelen, som kostet rundt 840 millioner kroner. På Sotra-sambandet passerer det 100 ganger så mange biler i døgnet.– Skammelig!
– Det er skammelig at de får lov å bygge en tunnel for så mange millioner der inne, og at de ikke kommer i gang med å gjøre noe her. Min konklusjon er klar: Udugelige politikere, sier bilist Olav Rebnor, en av de som daglig står for 33.000 bilpasseringer på Sotrabrua mellom Bergen og Fjell kommune.
– Hvis jeg må kjøre, prøver jeg alltid å gjøre det før eller etter køene. Det er helt forferdelig, sier en annen bilist, Anna Szeliga.
Kan stå ferdig i 2021
Folk på Sotra er opprørt over at stadig flere store og dyre veiprosjekter i distriktet blir bevilget penger, samtidig som lite og ingenting har skjedd med Sotra-sambandet.
Fortsatt går trafikken over den smale tofeltsbroen som ble åpnet i 1971, til tross for at befolkningstallet i Fjell har økt voldsomt. Daglig står trafikken i stampe i begge retninger i rushtiden.
Diskusjonene rundt det nye sambandet går fortsatt om hva, hvor og hvor mye. Byggestart er beregnet til 2017, med mulig ferdigstillelse i 2021.
LES MER:
|– Burde vært gjort for ti år siden
– En har lenge visst at trafikkveksten kom til å være slik. Men staten bruker for lang tid på å planlegge og bygge. Dermed sitter vi her og venter på et prosjekt som burde vært gjort for ti år siden, sier fylkesordfører Tom-Christer Nilsen (H) til NRK.no.
Han mener fylkeskommunen gjorde rett i å prioritere byggingen av Jondalstunnelen, til tross for at utregninger viser den kun vil ha 340 daglige passeringer.
– Tunnelen i Jondal skal sikre utvikling. Staten har gjort en feil når de ikke allerede har bygget sambandet på Sotra. Nå gjelder det å rette opp det og komme i gang så fort som mulig, sier fylkesordføreren.
Forstår frustrasjonen
Politisk rådgiver for samferdselsministeren, Sigrid Brattebø Handegard (Sp) fra Jondal, forstår frustrasjonen på Sotra.
– Det har foregått planlegging i flere år. Planleggingstiden for samferdselsprosjekter er for lang, og vi har satt i gang et prosjekt for å få den ned, sier Handegard.
– Sotrasambandet er viktig å få på plass, og det er vår jobb å nå få dette på plass i den neste nasjonale transportplanen, som skal legges frem til våren, sier Handegard.