Hopp til innhold

Slik skal hun få ned biltrafikken

Giftlokket i Bergen har allerede vist seg. Nå skal lokalpolitikerne jobbe for å redusere trafikken og samtidig sikre seg 550 millioner i belønningsmidler.

Video Slik skal hun stanse giftlokket

Byrådsleder i Bergen, Monica Mæland, har listen over tiltak klare.

Hordaland fylkeskommune og Bergen kommune inngikk tidligere i år en avtale om belønningsmidler til bedre kollektivtransport og mindre bilbruk. For at pengene skal utbetales må biltrafikken mot sentrum reduseres med fem prosent, og antall passeringer i bompengeringen, ikke øke.

I dag presenterte bergenspolitikerne tiltakene som skal sørge for at belønningsmidlene blir en realitet.

LES: Med kulden kommer lokket .

Infotavle i Vågsbotn advarer mot dårlig luft i Bergen

DETTE SKAL VI SE SJELDNERE: For å få 550 millioner kroner, må dette bli et sjeldnere syn.

Foto: Roy Hilmar Svendsen / NRK

Må betale mer bompenger

– Det handler blant annet om økte bompenger, redusert parkering og innføring av miljødifferensierte bompengesatser, forteller byrådsleder i Bergen, Monica Mæland.

Dette er noen av tiltakene:

  • Økte bompenger
  • Redusert parkering
  • Innføring av miljødifferensierte bompenger
  • Flere sambruksfelt
  • Bedre busstilbud
  • Ekspressbusser mellom bydelene
  • Kollektivgater

– Dette er en rekke tiltak som samlet sett skal gjøre Bergen til en enda bedre by å bo i og bevege seg i, sier Mæland til NRK.no.

– God miljøpolitikk

– Vi har fra byrådets side i dag vedtatt et tiltakskort, som er beredskap for dager med høy luftforurensing. Da har vi en plan for hvordan det skal håndteres sammen med de andre som har ansvar som er politi, vegvesenet og fylkeskommunen, sier Mæland.

– Det har vært snakket mye om køprising, hvorfor innfører dere ikke det?

– Køprising er ikke en del av avtalen. Det er derimot innføring av restriktive tiltak, som vi innfører på en rekke punkter. Vi legger også opp til en miljødifferensiert bompengeinnkreving. Det betyr at bilene som forurenser mest, skal betale mest. Det er god miljøpolitikk.

LES OGSÅ: Bergen åpner for køprising .

Giftlokket over Bergen, 16.11.11

MÅ BORT: Giftlokk over Bergen, 16. november 2011.

Foto: Alrik Velsvik/NRK

– Godt verktøy

Mæland har stor tro på planene som nå skal sendes til Samferdselsdepartementet. Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa og co, skal følge med om Bergen og Hordaland gjør seg fortjent til belønningsmidlene.

Fylkesordfører Tom-Christer Nilsen har troen på planene, som skal sikre Bergen et bedre sykkel- og kollektivtilbud.
– Dette er et godt verktøy for å få ned biltrafikken til sentrum og øke luftkvaliteten, sier han til NRK.no.

Sjekk luftkvaliteten i Bergen her.

– Tiltakene er for dårlige

– Tiltakene fra Bergen kommune og Hordaland fylkeskommune, er altfor svake. Derfor mener vi at staten bør si at de ikke innfrir elementene i avtalen de har inngått, og at de bør komme tilbake med langt stekere tiltak, sier Tom Skauge som er SVs representant i Samferdselsutvalget.

Han mener at ingen av tiltakene er gode nok.
– De er altfor lite konkrete, og det er ingenting i tiltakene som forplikter i det hele tatt.