Hopp til innhold

Slik skal de få cruise-turistene til å punge ut

Bergen er Norges desidert største cruisehavn. Men den knappe halvmillionen bruker nesten ikke penger når de er i land.

Queen Mary II

GJERRIG: Queen Mary II er et av de største cruiseskipene som har lagt til i Bergen. Men cruiseturister flest legger fra seg minimalt med penger når de er innom land.

Foto: Marit Hommedal / SCANPIX

I fjor klappet 310 cruiseskip til kai i Bergen, Norges største cruisehavn.

Men de knappe 500.000 turistene som kom til Vestlandets hovedstad, la nesten ikke igjen penger her.

Cruiseturister er nemlig blant verdens gjerrigste, i og med at de sjelden kjøper varer eller tjenester når de er på land.

Det ønsker reiselivsnæringen å gjøre noe med.

Fornøyd med ti prosent

– Hadde vi fått ti prosent av alle gjestene til å kjøpe noe, så skulle vi vært fornøyd, sier John Hovland, som jobber for Kode, Lysøen og Trollhaugen.

I går tok han og representanter fra resten av reiselivsnæringen i Hordaland plass på Hotel Grand Terminus i Bergen for å finne løsningen.

Svaret for å få cruiseturistene til å åpne lommeboken er enkelt, sier Tor Johan Pedersen, seniorrådgiver i Innovasjon Norge.

– Nøkkelen er opplevelser. Når kunden står og banker på døra, må vi by de inn og ha noe å tilby. Reiselivsnæringen bør sette sammen pakkeløsninger, samtidig som man sørger for at turistene rekker attraksjonene mens de er på land, sier Pedersen.

Starter i februar

Ifølge Pedersen er reiselivsaktørene i Bergen altfor dårlig til å trekke til seg turistene fra cruisebåtene.

– Det er mange produkter og attraksjoner her i Bergen som burde hatt cruisegjester, men som ikke har det, sier han.

Det første cruiseskipet i år er ventet til Bergen 27. februar, mens det siste klapper til kai 8. november, ifølge de foreløpige listene til havnevesenet.