77 ansatte holder jernbanen fri for is hver dag

Hver eneste dag med minusgrader må en stor arbeidsstokk i sving på Bergensbanen for å rydde is fra skinner og kjøreledninger.

Isrydding på Bergensbanen

FJERNER FARENE: På bildet til høyre ser du hvordan issvullen har vokst seg ut av fjellet. Bjørn Larsen hakker på is langs skinnene. – Der hadde det begynt å renne veldig mye mer enn vanlig, så da var vi ute med gravemaskin og fikk pigget bort alt, forteller han.

Foto: Jernbaneverket

– Vi må ligge i forkant på hva som kan skje, forteller Bjørn Larsen, Jernbaneverkets arbeidsplanlegger.

Han er stasjonert på Ål i Hallingdal, og disse bildene av ham ble tatt onsdag på strekningen mellom Gol og Gulsvik.

Sammen med de andre 76 arbeiderne som har i oppgave å holde linjene på Bergensbanen ryddet, må han ut så å si hver eneste dag og jakte på istapper og issvuller.

Hvis ikke kan det gå fryktelig galt når toget kommer.

– Vann kan sive ut og vokse som is inn mot sporet. Det kan føre til avsporing. I tillegg kan en solid istapp i en tunnel rive ned viktige instrument på et lokomotiv, forklarer Inge Hjertaas, informasjonssjef Jernbaneverket region vest.

LES OGSÅ: Måker jernbaneskinner med utstyr fra 1975

Har fulgt issvullene i 38 år

Kaldt langs Bergensbanen

KALDT: Det er mange mil med jernbaneskinner som skal holde Bergensbanen fri for is og snø.

Foto: Jernbaneverket

Istapper i tunneltak kan ødelegge det som heter strømavtageren (bøylen på taket) på lokomotivet. Dette kan igjen føre til at kontaktledningen blir revet ned, og at toget må bli stående i timevis.

– Om vinteren er det å fjerne is en veldig viktig del av arbeidet vårt, sier Bjørn Larsen, som snart har 38 år bak seg i jobben.

Erfaringen hans viser at isen stort sett kommer tilbake på de samme stedene hvert år.

– Men den lever sitt eget liv. Plutselig kan alt forandre seg, så vi må være i forkant. Det skal ikke skje at vann fryser over skinnene. Vi vet hele tiden hvor dette kan skje, forteller han.

Men det har skjedd mye i bransjen hans. I 1982 var de 385 mann som jobbet med å holde Bergensbanen fri for is og snø. I dag er de altså 77.

Slik så det ut da vi ble med snørydderne bak maskinene forrige vinter:

De holder Bergensbanen åpen med utstyr fra 1975.

SE VIDEO: Måker jernbaneskinner med utstyr fra 1975.

– Vi greier oss med hakker

Arbeidsredskapet er det samme som da Larsen fjernet sin første issvull fra jernbaneskinner på slutten av 1970-tallet.

– Vi greier oss stort sett med hakker, sier arbeidsplanleggeren, som i noen år også har fått god hjelp av skinnegående gravemaskin som har utstyr til å knuse is. Å salte skinnene er forbudt. Da ruster de og blir ødelagt.

Når værmeldingen varsler plussgrader er det nye faremomenter arbeiderne må holde øye med. Da kan steiner som har blitt knust og knekt av frost, ramle ned.

– Blir det mildt igjen, er det fare for at stein løsner. Ved varmere vær endrer også faren for snøskred seg, sier Inge Hjertaas i Jernbaneverket.