– Vi må ligge i forkant på hva som kan skje, forteller Bjørn Larsen, Jernbaneverkets arbeidsplanlegger.
Han er stasjonert på Ål i Hallingdal, og disse bildene av ham ble tatt onsdag på strekningen mellom Gol og Gulsvik.
Sammen med de andre 76 arbeiderne som har i oppgave å holde linjene på Bergensbanen ryddet, må han ut så å si hver eneste dag og jakte på istapper og issvuller.
Hvis ikke kan det gå fryktelig galt når toget kommer.
– Vann kan sive ut og vokse som is inn mot sporet. Det kan føre til avsporing. I tillegg kan en solid istapp i en tunnel rive ned viktige instrument på et lokomotiv, forklarer Inge Hjertaas, informasjonssjef Jernbaneverket region vest.
LES OGSÅ: Måker jernbaneskinner med utstyr fra 1975
Har fulgt issvullene i 38 år
Istapper i tunneltak kan ødelegge det som heter strømavtageren (bøylen på taket) på lokomotivet. Dette kan igjen føre til at kontaktledningen blir revet ned, og at toget må bli stående i timevis.
– Om vinteren er det å fjerne is en veldig viktig del av arbeidet vårt, sier Bjørn Larsen, som snart har 38 år bak seg i jobben.
Erfaringen hans viser at isen stort sett kommer tilbake på de samme stedene hvert år.
– Men den lever sitt eget liv. Plutselig kan alt forandre seg, så vi må være i forkant. Det skal ikke skje at vann fryser over skinnene. Vi vet hele tiden hvor dette kan skje, forteller han.
Men det har skjedd mye i bransjen hans. I 1982 var de 385 mann som jobbet med å holde Bergensbanen fri for is og snø. I dag er de altså 77.
Slik så det ut da vi ble med snørydderne bak maskinene forrige vinter:
– Vi greier oss med hakker
Arbeidsredskapet er det samme som da Larsen fjernet sin første issvull fra jernbaneskinner på slutten av 1970-tallet.
– Vi greier oss stort sett med hakker, sier arbeidsplanleggeren, som i noen år også har fått god hjelp av skinnegående gravemaskin som har utstyr til å knuse is. Å salte skinnene er forbudt. Da ruster de og blir ødelagt.
Når værmeldingen varsler plussgrader er det nye faremomenter arbeiderne må holde øye med. Da kan steiner som har blitt knust og knekt av frost, ramle ned.
– Blir det mildt igjen, er det fare for at stein løsner. Ved varmere vær endrer også faren for snøskred seg, sier Inge Hjertaas i Jernbaneverket.