Hopp til innhold

Se video: Slik vil de bygge Bybanen til Åsane

Saken har splittet Bergen i over ti år. Nå får bergenserne for første gang et detaljert bilde over Bybanen til Åsane.

DETALJERT BILDE: For første gang får verden se hvordan Bybanen mellom Bergen sentrum og Åsane skal bli. Videoen er laget av Norconsult og Nordic Office of Architecture på vegne av Miljøløftet.

  • 12,7 kilometer fra Åsane til Bergen sentrum
  • 13 nye stoppesteder
  • Bilfritt over Bryggen og Fisketorget
  • Omstridt underjordisk stopp i Sandviken
  • Vil gjøre om store deler av Åsane sentrum
  • Vil rive 59 private eiendommer
  • Koster 18 mrd. kroner

Det er noen av hovedingrediensene i den detaljerte planen for Bybanen i Bergen til Åsane.

Saken har vært preget av en veldig bergensk diskusjon om Bybanen skal gå langs Bryggen eller ikke. I elleve år har både politikere og hvermannsen kranglet.

Nå er detaljplanen for de 12,7 kilometerne fra Byparken til Åsane ferdig. Planen er på flere tusen sider.

Bybanen kan tidligst stå klar i 2032.

Full stans på bybanen onsdag 07072021

NY TRASÉ: Den nye bybanetraseen skal gå fra Byparken (avbildet) til Åsane.

Foto: Simon Skjelvik Brandseth / NRK

Budsjettsprekk på milliarder

Kjøretiden fra Torget til Åsane vil være på 17 minutter. Fra Torget og helt til Vågsbotn vil Bybanen bruke 25 minutter.

Banen vil koste 17,8 milliarder kroner. Dette koster de ulike delene av prosjektet:

  • Bane – 7,3 milliarder kroner
  • Vei – 1,6 mrd. kroner
  • Sykkelvei – 2,3 mrd. kroner
  • E39 med forlenget Fløyfjelltunnel – 3,4 mrd. kroner
  • Kjøp av eiendommer – 3,3 mrd. kroner

Kommunen sier at de må rive bygg på 59 forskjellige private eiendommer. 32 av disse boligeiendommer, flere av dem med flere boenheter. I tillegg må bygg på 24 næringseiendommer og tre kombinerte eiendommer rives.

Bybanen til Åsane over Bryggen

Bybanen over Bryggen i Bergen.

Illustrasjon: Bergen kommune
Bybanen til Åsane, 04.10.2022.

Bybanen over Bryggen til Bergen

Illustrasjon: Bergen kommune
Bybanen til Åsane ved Norges handelshøyskole

Bybanen ved Norges handelshøyskole (NHH).

Foto: Bergen kommune
Tertneskrysset etter byggingen av Bybanen til Åsane.

Bybanen til Åsane ved Terneskrysset.

Foto: Bergen kommune
Åsane sentrum etter byggingen av Bybanen

Åsane sentrum blir forandret.

Foto: Bergen kommune

Spaden kan tidligst settes i jorden i 2024, sier direktør for plan- og bygningsetaten Tarje Wanvik i Bergen kommune.

Dette fordrer at reguleringsplanen blir vedtatt våren 2023.

Men er det én ting bybanesaken har vist, er det at dette er omkampenes sak.

Når planforslaget nå er sendt fra fagetaten, skal det først behandles i byrådet før det legges ut på offentlig høring.

Høringsperioden blir trolig i november eller desember.

Striden har altså vart i elleve år, og har ført til mang en politikeravgang i Norges nest største by.

På tampen av fjoråret vedtok bystyret med knapt flertall at Bybanen til Åsane skulle gå langsmed Bryggen.

Det skjedde etter at forslaget først ble skrotet av det samme bystyret 24. november og byrådsleder Roger Valhammer (Ap) stilte kabinettsspørsmål i protest.

Video Trikken i Bergen

1965: Trikken i Bergen legges ned. Trikken besto av fire linjer som gikk gjennom sentrum, og som dekket flere bydeler i Bergen.

Illustrasjon av Bybanen til Åsane

2011: De styrende politikerne i Bergen kommer med første plan til Bybanen. Året etter mener daværende byrådsleder Monica Mæland (H) at Bybanen bør gå over Bryggen.

Kjøttbasaren

2013/2014: Høyre kommer frem til at de ønsker Bybanen i tunnel. I 2014 er Høyre, Ap og Frp enige om at de ønsker at tunnelen skal gå inn i fjellet ved Kjøttbasaren på Vetrlidsallmenningen.

Filip Rygg og Ragnhild Stolt-Nielsen

2014: Filip Rygg (Frp) trekker seg som byutviklingsbyråd. Han forteller at han ikke kan stå inne for løsningen om tunnel ved Kjøttbasaren.

Marita Moltu Dag Inge Ulstein

KrF trekker seg fra byrådsamarbeidet. Daværende sosialbyråd Dag Inge Ulstein forklarer at partiet ikke ønsker å være med på at Bryggen skal gå i tunnel.

Bybanen over Bryggen

2016: Et helt nytt byråd med leder Harald Schjelderup (Ap) i spisser vedtar Bybane over Bryggen likevel.

Thor Haakon Bakke (MDG) og Roger Valhammer (Ap) orienterer

2020: Et nytt byråd med Ap, KrF og MDG går inn for å utrede både tunnelløsningen og trasé over Bryggen samtidig. Byutviklingsbyråd Thor Haakon Baake (MDG) og byrådsleder Roger Valhammer (Ap) presenterer dette.

Skisse Bybanen

2021: Bybanen i tunnel vil bli nesten tre ganger dyrere enn trasé langs Bryggen, konkluderer fagekspertene med. Byrådet går inn for løsningen over Bryggen, men mener hele Bybanen til Åsane står på spill dersom bystyret stemmer mot dette.

I tiden etter har prosjektet gått på flere budsjettsprekker i milliardklassen.

I tillegg har lovnadene om at staten skal dekke mye av kostnadene blitt lagt på is under den ekstraordinære situasjonen i Europa og galopperende strøm- og matvarepriser.

Forskutteringen fra fylkestinget på 29 millioner kroner, ble også droppet.

Til tross for de nye utfordringene, er byutviklingsbyråd Ingrid Nergaard Fjeldstad frå Venstre klar:

– Denne traseen vi har valgt, er den beste vi kan få og nå er det bare å få heiet på og få bygget bybanen til Åsane, sier hun.

Ingrid Nergaard Fjeldstad (V), byråd for byutvikling i Bergen

Byutviklingsbyråd Ingrid Nergaard Fjeldstad fra Venstre.

Foto: Leif Rune Løland / NRK

Forslaget sendes på høring

Stort sett har den betente bybanesaken handlet om Bryggen.

Men etatsdirektør Wanvik opplyser at det egentlig er to store, viktige og vanskelige problemstillinger som har preget arbeidet med å lage denne reguleringsplanleggingen:

– Vi må klare å få til en god reparasjon av Åsane som bydel. Å gjøre den menneskevennlig og skyve privatbilen og alle parkeringsplassene unna, sier han.

– Det andre er selvfølgelig å ta vare på middelalderbyen og Bergen sentrum som sådan, og sikre at vi opprettholder kvalitet.

Grunneiere i planområdet får brev når planforslaget legges på høring.