- 12,7 kilometer fra Åsane til Bergen sentrum
- 13 nye stoppesteder
- Bilfritt over Bryggen og Fisketorget
- Omstridt underjordisk stopp i Sandviken
- Vil gjøre om store deler av Åsane sentrum
- Vil rive 59 private eiendommer
- Koster 18 mrd. kroner
Det er noen av hovedingrediensene i den detaljerte planen for Bybanen i Bergen til Åsane.
Saken har vært preget av en veldig bergensk diskusjon om Bybanen skal gå langs Bryggen eller ikke. I elleve år har både politikere og hvermannsen kranglet.
Nå er detaljplanen for de 12,7 kilometerne fra Byparken til Åsane ferdig. Planen er på flere tusen sider.
Bybanen kan tidligst stå klar i 2032.
Budsjettsprekk på milliarder
Kjøretiden fra Torget til Åsane vil være på 17 minutter. Fra Torget og helt til Vågsbotn vil Bybanen bruke 25 minutter.
Banen vil koste 17,8 milliarder kroner. Dette koster de ulike delene av prosjektet:
- Bane – 7,3 milliarder kroner
- Vei – 1,6 mrd. kroner
- Sykkelvei – 2,3 mrd. kroner
- E39 med forlenget Fløyfjelltunnel – 3,4 mrd. kroner
- Kjøp av eiendommer – 3,3 mrd. kroner
Kommunen sier at de må rive bygg på 59 forskjellige private eiendommer. 32 av disse boligeiendommer, flere av dem med flere boenheter. I tillegg må bygg på 24 næringseiendommer og tre kombinerte eiendommer rives.
Spaden kan tidligst settes i jorden i 2024, sier direktør for plan- og bygningsetaten Tarje Wanvik i Bergen kommune.
Dette fordrer at reguleringsplanen blir vedtatt våren 2023.
Men er det én ting bybanesaken har vist, er det at dette er omkampenes sak.
Når planforslaget nå er sendt fra fagetaten, skal det først behandles i byrådet før det legges ut på offentlig høring.
Høringsperioden blir trolig i november eller desember.
Striden har altså vart i elleve år, og har ført til mang en politikeravgang i Norges nest største by.
På tampen av fjoråret vedtok bystyret med knapt flertall at Bybanen til Åsane skulle gå langsmed Bryggen.
Det skjedde etter at forslaget først ble skrotet av det samme bystyret 24. november og byrådsleder Roger Valhammer (Ap) stilte kabinettsspørsmål i protest.
I tiden etter har prosjektet gått på flere budsjettsprekker i milliardklassen.
I tillegg har lovnadene om at staten skal dekke mye av kostnadene blitt lagt på is under den ekstraordinære situasjonen i Europa og galopperende strøm- og matvarepriser.
Forskutteringen fra fylkestinget på 29 millioner kroner, ble også droppet.
Til tross for de nye utfordringene, er byutviklingsbyråd Ingrid Nergaard Fjeldstad frå Venstre klar:
– Denne traseen vi har valgt, er den beste vi kan få og nå er det bare å få heiet på og få bygget bybanen til Åsane, sier hun.
Forslaget sendes på høring
Stort sett har den betente bybanesaken handlet om Bryggen.
Men etatsdirektør Wanvik opplyser at det egentlig er to store, viktige og vanskelige problemstillinger som har preget arbeidet med å lage denne reguleringsplanleggingen:
– Vi må klare å få til en god reparasjon av Åsane som bydel. Å gjøre den menneskevennlig og skyve privatbilen og alle parkeringsplassene unna, sier han.
– Det andre er selvfølgelig å ta vare på middelalderbyen og Bergen sentrum som sådan, og sikre at vi opprettholder kvalitet.
Grunneiere i planområdet får brev når planforslaget legges på høring.