Hør dommen direkte klokken 11.00
Tingretten frikjente dem i fjor, men aktor mener kapteinen må dømmes til seks måneders betinget fengsel og at HSD må betale 4 millioner kroner i bot.
16 mennesker omkom

Sleipner heves etter at den sank i november 1999(Arkivfoto).
Kaptein Sverre Hagland har i fire år og en uke levd med det faktum at 16 personer omkom da hurtigbåten han førte gikk på skjæret og sank.
Mange mener kapteinen har fått nok straff. Men i dag kan lagmannsretten, tre jurister og fire lekdommere, komme til å dømme ham til betinget fengsel for uaktsomhet.
Rederiet HSD risikerer fire millioner kroner i bot for mangler når det gjelder sikkerhet og opplæring. Både kapteinen og rederiet ble frikjent i tingretten.
Overrasket over avgjørelsen
Avgjørelsen til Tingretten var uventet, synes professor i sjørett ved Universitetet i Oslo, Erik Røsæg.
- Jeg var overrasket nettopp over uaktsomhetsvurderingen. Når han da foretok en manøver uten tilsterkkelig sikre holdepunkt for hvor han var, så synes jeg det var en nokså mild aktsomhetsnorm. Det som er spesielt i denne saken er at det er en sjøsak, og der har nok tendensen vært at man har vært noe mer tolerant for feil enn man har vært for eksempel når det gjelder bilkjøring, forteller Røsæg til NRK.
Kan få følger for jussen
- Hvilke følger får det for jussen til sjøs dersom både kapteinen og rederiet blir frikjent også nå?
- Det kan nok være at dommen gir foranledning til å tenke gjennom disse spørsmålene fra lovgiverhold for å se om aktsomhetsnormen praktiseres slik det er optimalt for å unngå ulykker i framtiden, sier Røsæg.