11. juli 2017 omkom en belgisk syklist da han ble påkjørt bakfra av en personbil i Raunekleivtunnelen på fv. 7 i Samnanger.
I dag ble rapporten hvor Statens havarikommisjon for transport har gransket ulykken lagt frem. Det er første gang en sykkelulykke granskes.
Den endelige rapporten viser at en rekke forhold bidro til dødsulykken:
- Mørke tunnelvegger og dårlig belysning.
- Høyt fartsnivå. Fartsgrensen i tunnelen var 80 km/t.
- Alternativ vei for syklister utenom tunnelen var ikke skiltet.
- Syklisten brukte ikke refleksvest, og var lite synlig til tross for baklys på sykkelen.
- Bilførerens alder indikerer at han også kan ha et redusert mørkesyn.
Etter ulykken fortalte NRK at en alternativ vei rundt tunnelen ikke var skiltet.
Les hele rapporten her.
– Det viktigste er å øke belysningen
Statens havarikommisjon for transport anbefaler nå Hordaland fylkeskommune og Statens vegvesen å gjennomgå aktuelle tunneler som er åpne for syklister.
Avdelingsdirektør i Statens Havarikommisjon for transport, Rolf Mellum, mener det er viktig å tilrettelegge for at bilister og syklister kan ferdes sammen.
– Gjennom risikoanalyser bør man se på alle tunneler, særlig dem som er åpne for syklister.
Ifølge Mellum faller mange tunneler utenfor forskriftene for gjennomgang av fornyelse. Dette gjelder særlig kortere tunneler, slik som Raunekleivtunnelen. Tunnelen er bare 250 meter lang.
Mellum forteller at korte tunneler kan utgjøre en større risiko for syklister, da det er vanskeligere å bli sett.
– Det viktigste kravet er å øke belysningen. Dette gjelder særlig i korte tunneler, for øyet rekker ikke venne seg til lyset når man kjører bil.
Tiltak for å bedre sikkerheten
Havarikommisjonen ønsker nå å iverksette en rekke tiltak i ulykkestunnelen. Blant annet skal tunnelmarkeringene fjernes og tunnelveggene skal hvitkalkes. Det skal også legges grus i grøften langs vegbanen for å gi bedre støtte til sideareal.
Videre er det planlagt å sette opp skilt som varsler om tunnel 100 meter fremme. Dette er for å tilrettelegge for mulig omkjøring.
Statens vegvesen Region vest, vurderer nå om det bør gjennomføres en risikoanalyse av hele strekningen.
– Stadig flere syklister
Generalsekretær i Syklistenes Landsforening, Morgan Andersson, forteller at rapporten viser hvor nødvendig det er å gjennomgå tunneler i Norge. Han mener trafikksikkerheten for syklister i norske tunneler må bedres.
– Det blir stadig flere syklister og flere syklende turister. Da må sikkerheten være god.
Andersson mener at det ikke finnes god nok informasjon til dem som velger å sykle på norske veier.
– Vi er veldig opptatt av skilting og alternative ruter. De færreste syklistene ønsker å sykle i tunneler hvis det finnes alternative veier.
Region vest har vurdert å forby sykling i tunnelen. De har i stedet valgt å henvise til trygg plass for kryssing på gang- og sykkelveg. De vil i tillegg sørge for at omkjøringsveien blir skiltet.