Skyss varsler flere storkontroller på bussen

Tidligere har du hatt langt større sjanse for å oppleve billettkontroll på Bybanen enn på bussen. Nå skal Skyss gjøre noe med det.

bybane og buss

FLERE BUSSKONTROLLER: Skyss ønsker i større grad å fordele billettkontrollene på buss og bane. Selskapet varsler flere storkontroller i 2015.

Foto: Runa Victoria Engen

Denne uken ble bakdøren stengt for bussreisende på flere busslinjer i Bergen. Årsaken er at kollektivselskapet Skyss ønsker å finne ut hvor mange gratispassasjerer de har på bussene sine.

I 2014 var to av tre kontrollerte (67 prosent) passasjerer på Bybanen. I tiden fremover vil du som passasjer merke endringer.

Bybanen

MANGE KONTROLLER: I 2014 gjennomførte Skyss ca. 20.000 kontroller på bane og buss. Over 574.000 personer ble kontrollert.

Foto: Helene Vassbotten Lervik

– Tidligere hadde vi flere billettkontroller på Bybanen enn på bussene, men etter innføringen av nye salgskanaler som mobilbillett har vi nå i større grad fordelt billettkontrollene på buss og bane, sier kommunikasjonsrådgiver Camilla Lundberg Berntzen i Skyss til NRK.

Hovedsaken er ikke å ta snikere. Det er den forbyggende effekten vi ønsker.

Camilla Lundberg Berntzen

574.000 ble kontrollert

I 2014 gjennomførte Skyss ca. 20.000 kontroller. Over 574.000 personer ble kontrollert.
Dette er vel 62.000 færre enn i 2013.

– Dette skyldes at kontrollene nå er mer fordelt mellom buss og bane. På bybanen kan vi kontrollere mange passasjerer på kort tid, mens billettkontrollene på bussene er mer tidkrevende, sier Lundberg Berntzen.

LES OGSÅ: Skyss brukar millionar på kontroll - Hordaland

Bybanen

FLEST KONTROLLØRER HER: I 2014 satt to av tre kontrollerte passasjerer på Bybanen, mens bare en tredel av de kontrollerte kjørte buss.

Foto: Hommedal, Marit / NTB scanpix


Skyss vurderer fortløpende omfanget av billettkontrollene.

– Vi har billettkontroll i alle ruteområder. Vi har et system med høy grad av selvbetjening som er basert på tillit, og vi ser at billettkontroll er nødvendig. Vi vet at de aller fleste betaler for seg, det er likevel en andel passasjerer som ikke betaler. Dette er penger vi kunne brukt på et bedre tilbud. Vi er avhengig av billettinntektene for å lage et så godt kollektivtilbud som mulig, sier Skyss-talskvinnen.

– Hovedsaken er ikke å ta snikere. Det er den forebyggende effekten vi ønsker.

Slik var kontrollene i fjor

Fordeling billettkontroll buss/bane 2014:
47 % bybane
53 % buss

Antall kontrollerte:
67 % bybane
33 % buss

Føler dere at kontrollen på bussene er tilfredsstillende?

– Vi er tilfreds med at billettkontrollene nå er mer fordelt mellom buss og bybane, og over større områder. Vi ser også at bruk av flere kontrollmetoder, som storkontroll, har god effekt, sier Camilla Lundberg Berntzen i Skyss.

– Har dere planer om å trappe opp busskontrollene?

– Vi har planer om flere storkontroller, sier hun.

LES OGSÅ: Stenger bakdøren for gratispassasjerer