Endring 24. mars kl. 11: En tidligere versjon stod det at prislappen er redusert med 1,4 milliarder kroner. Dette er rettet til 2,3 milliarder kroner, og artikkelen er presisert med inflasjonsjusterte prisanslag.
Bro- og veiprosjektet Hordfast er en sentral del av Norges største samferdselsprosjekt, fergefri E39 på Vestlandet.
Prislappen på Hordfast-delen av prosjektet har variert mye fra utredningen startet allerede i 2009. I 2016 var kalkylen 39 milliarder kroner.
Vegvesenets interne beregninger har tidligere vist at prislappen kunne komme ned i 30 milliarder – kanskje også under det – ikke ble realisert.
Ferske tall fra Vegvesenet viser nå at kostnadanslaget per 2020 ligger på 36,7 milliarder 2020-kroner, noe som tilsvarer 32,4 milliarder 2016-kroner.
Utbyggingssjef i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik, mener likevel det er grunn til å være fornøyd med innsparingene.
– Dette er et av de mest lønnsomme prosjektene i Norges land hva gjelder å binde Stavanger og Bergen sammen, sier han.
Besparelser spist opp av inflasjon
Siden 2016 har vegvesenet funnet innsparingsmuligheter på sju milliarder 2020-kroner, særlig på materialbehov på broen over Bjørnafjorden. Det tilsvarer 6,6 milliarder 2016-kroner.
Inflasjonen spiser imidlertid opp det meste av dette. Derfor ser vi kun en reduksjon i prislappen på 2,3 milliarder kroner.
For to år siden uttalte vegvesenets prosjektleder Signe Eikenes at prosjektet hadde mye å gå på økonomisk. Ni milliarder viste seg likevel å bli for ambisiøst.
På spørsmål om hun er fornøyd med kuttene, viser hun til utbyggingssjef Davik.
Han mener ytterligere besparelser er mulig.
– Vi jobber kontinuerlig med å få ned kostnadene og øke nytten for trafikantene. Det er mange muligheter å jobbe videre med her.
Kåre Martin Kleppe er ordfører på Tysnes og samferdselstalsmann i det interkommunale samarbeidsrådet for Sunnhordland. Han mener prisen kan forsvares opp mot den forventede bompengeinnkrevingen på prosjektet.
– Med den prislappen har en fortsatt en veldig høy nytte og kan finansiere rundt halvparten av prosjektet med bompenger.
– Potensial for ytterligere kutt
Også Øyvind Halleraker i lobbyselskapet Hordfast As velger å se positivt på at priskalkylen nå er redusert fra 39 milliarder 2016-kroner til 36,7 milliarder 2020-kroner.
– Det syns jeg er veldig bra det. Det viser jo at kostnadsreduksjonsarbeidet som Vegvesenet har holdt på med i fire år har gitt gode resultater. Nettonytte er enestående for dette prosjektet. Det er faktisk bare et par prosjekter i Oslo som er bedre, sier han.
– Men er dette et mindre kutt enn du hadde håpet?
– Det er fortsatt potensial for å komme lenger ned og det er det positive.
Davik i Vegvesenet presiserer at de gjennomførte innsparingene ikke vil merkes i form av dårligere standard på prosjektet.
– Når vi tar ned kostnader må vi sikre at nytten går opp for trafikanten. Komfort, reisetid og trafikksikkerhet vil ikke reduseres, sier han.
- Les også: