– Hardangerbrua er et veldig godt eksempel på et egentlig unyttig vegprosjekt. Den blir ei bru kun for de få.
Det sier Jan Ove Halsnøy, regionleder i Norsk Lastebileierforbund. Halsnøy trekker også frem den nye Dalsfjordbrua, med en prislapp på 'en milliiard kroner, som nok et eksempel på at norsk vegbygging handler mer om distrikstpolitikk enn samferdselspolitikk.
– Det er skremmende. Vi har så dårlige veier i norge i dag. Og det er klart at hvis vi fortsetter med denne politikken som vi har i dag så vil vi ikke få det bedre. Det vil bli klattvis med bra veistrekninger men totaltsett så blir det veldig dårlig, sier Halsøy.
– Må tenke helhetlig
De to bruene vil ifølge Lastebileierforbundet ikke være til særlig nytte for de som lever av å kjøre på veiene. Fylkesordfører Tom-Christer Nilsen (H) er delvis enig i kritikken mot norsk vegbygging.
– Det er for mange strekk med dårlige veier her i landet. Jeg tror både for transportsystemet sin del, for næringslivet sin del og for folk flest så er det viktig at vi tenker hele korridorer når vi bygger veg, slik at vi får gjort det skikkelig når vi først bygger veg og broer, sier Nilsen.
– Ikke enig
Fjaler-ordfører Arve Helle (AP) begynner å bli vant med å forsvare at også utkantene får sin del av samferdselmillionene.
– Med Dalsfjordsambandet får vi eliminiert en rasutsatt veg på Dale-siden, som ligger inne med 200 millioner i dette prosjektet, vi får kuttet ut en ferge som mottar flere millioner i subsidier. Dessuten kommer Askvoll kommer nærmere Bergen og vi får skapt en helt ny arbeidsregion for minst 7000 mennesker, sier Helle.