Skrekk-vogntog kjørte på norske veier

Nærmere undersøkelser avslørte skremmende mangler hos både sjåføren og på kjøretøyet. – Verste jeg har sett, sier politimann med 30 års erfaring.

Vogntog full av mangler

FULL AV MANGLER: Vogntoget med den tyrkiske sjåføren manglet det meste, alt fra førerkort til transportløyve.

Foto: Thor Paulsen

Torsdag kveld forrige uke skled en tyrkisk vogntogsjåfør av veien i Røldal i Odda kommune. Under bergingen av vogntoget dukket også politiet opp for å undersøkt kjøretøyet.

Det viste seg å bli litt av en fangst.

Den tyrkiske sjåføren manglet nemlig både førerkort, kjettinger, og autopass-brikke.

Skjulte flere hemmeligheter

Vogntoget var utstyrt med tynnslitte dekk

TYNNSLITTE DEKK: Dekkene på vogntoget var ikke rustet for norske vinterveier.

Foto: Thor Paulsen

Etter at bilen ble fraktet til et verksted i Odda, kom det frem at vogntoget hadde flere hemmeligheter. Kjøretøyet var utstyrt med blankslitte dekk, noe som passer dårlig for kjøring på norske vinterveier.

– Vi fastslo at vogntoget hadde for dårlige sommerdekk på alle aksler, bortsett fra på drivakselen. Der var det riktignok vinterdekk, men de hadde ikke lovlig mønsterdybde på 5 mm, forteller Dag Rykkje i Statens vegvesen til Transport Magasinet.

I tillegg manglet oversikten over sjåførens kjøring siden nyttår. Dermed er det ingen som vet hvor lenge han har vært i Norge, eller hvor han har vært. Det er usikkert om og hva tyrkeren hadde med seg last inn i landet, men politiet tror han i hvert fall ikke har kommet med tomt lasterom.

Har aldri sett verre

Som om det ikke var nok, hadde sjåføren heller ikke løyve til å drive transport. Han forklarte til vegvesenet at den skulle denne ligge i en personbil i Romania.

Summen av alle manglene var mer enn nok til å taue inn kjøretøyet og pålegge kjøreforbud for sjåføren. Vegvesenet overlot så saken til politiet.

Politibetjent Torleif Fresvik ved Hardanger lensmannskontor forteller at de ikke er sikre på hvem oppdragsgiver til den tyrkiske sjåføren har vært, men at de har et bedriftsnavn de vil undersøke. Fresvik er rystet over at det finnes slike sjåfører på norske veier.

– Jeg har aldri i løpet av mine 30 år i politiet sett et mer grelt eksempel når det kommer til tungtransport, sier han til Transport Magasinet.