– Ein storbrann i parkeringshus var forventa. I fleire år, sidan den første brannen i ein elbil, har me snakka om at det kunne skje, seier brannsjef Leif Linde i Bergen om katastrofebrannen i parkeringshuset på Stavanger lufthavn Sola tysdag.
Onsdag vart det klart at brannen starta i ein eldre dieselbil.
– Med dagens utstyr er det ikkje er mogleg å stoppa ein bilbrann som spreier seg i eit parkeringshus.
– Viss det brenn i ein eller to bilar, skjermar me brannen med eit slags brannteppe. Det fungerer ganske bra. Men når det blir brann i opptil 300 bilar som på Sola, er det umogleg.
– El-bilbrann er utfordrande
Linde legg til at det har vore mange bilbrannar i parkeringshus som har blitt handtert greitt før, men at talet på elbilar gjer situasjonen vanskelegare.
– Elbilar med mange batteripakkar ved sida av kvarandre gir ein mykje meir intens brann som ikkje lar seg sløkka med vanlege middel, seier Linde.
Brann- og redningssjef Nils-Erik Haagenrud i Rogaland sa derimot dette til NRK onsdag kveld, om brannen på Sola:
– Her har det brent fleire elbilar, utan at det har gitt nokre store utfordringar for oss i brann- og redningstenesta. Det trur eg skuldast at batteripakkane ikkje har tatt fyr. Dei ligg i botn av bilen og ligg i trygge omgjevnadar, medan bilen eller det som er over av sete og anna, er brent opp.
Linde skriv torsdag til NRK at «det er store ulemper med brann i begge typer biler når de står tett i tett i parkeringshus.»
Han vedgår at det Haagenrud seier, er riktig, men fastheld at brann i elbil-batteri «er meget vanskelig å slukke i forhold til en «ordinær» bilbrann.»
«Batteripakkene er så godt beskyttet at det er vanskelig å komme til, men samtidig er disse også godt beskyttet mot ekstern varmepåkjenning, som Haagenrud er inne på.»
Startar forsking
Bergen har landets høgaste andel elbilar. Og byen har truleg det brannvesenet som har mest erfaring med brannar i elektriske bilar.
Dessutan var Bergen brannvesen involvert i den dramatiske batteribrannen på den elektriske ferja MF «Ytterøyningen» i oktober.
No har dei fått fleire hundre tusen kroner frå styremaktene til eit prosjekt for å førebyggja, sløkka og hindra spreiing av brannar i elektrisk drivne bilar og skip.
– Me skal ha ein workshop med batteriprodusentane. Me håpar å få starta ei forsking på sløkkemiddel og metodikk som kan få kontroll på brannen raskare.
Denne månaden startar Bergen brannvesen arbeidet saman med batteriprodusentane, Kystverket og Direktoratet for samfunnstryggleik og beredskap.
– Me skal diskutera med dei korleis me skal handtera dette i framtida.
Ikkje krav om sprinklaranlegg
Parkeringshuset på Sola hadde ikkje sprinklaranlegg. Til dømes Bergen lufthavn Flesland eller Bergen bystasjon har heller ikkje parkeringshus med sprinklaranlegg.
– Det varierer om parkeringshus har sprinklaranlegg eller ikkje, seier Linde.
Flyplassjef på Flesland er tidlegare brannsjef i Bergen, Helge Eidsnes.
– Parkeringshuset vårt er oppført i tråd med krava i plan- og bygningslova, som ikkje krev sprinkling. Til gjengjeld har huset varslingsanlegg, godt med rømmingsvegar, og stigeleidning for brannvesenet.
Kan koma nye krav
Linde meiner det er veldig usikkert om sprinkling hadde stoppa utviklinga av brannen på Sola, men at det hadde hjelpt på ved å dempa temperaturen i starten.
Helge Eidsnes trur ikkje elbil-forbod er aktuelt i parkeringshus, men seier regelverket ofte blir påverka av store brannar.
– Brannen på Sola er den største og mest spesielle Noreg har hatt i parkeringsanlegg. Ein skal ikkje sjå vekk frå at det vil påverka framtidige krav til deteksjon, varsling, sprinkling og andre tekniske krav i framtidige parkeringsanlegg.
NRK rettar: I ein tidlegare versjon av artikkelen stod det at med mange elbilar i parkeringshuset vart brannen på Stavanger lufthavn Sola mykje kraftigare og vanskelegare å handtera, og at kunnskap om sløkking av elbil-brann kunne ha kome til nytte i storbrannen.